Saturday, July 16, 2011

Bøker: Amming - til deg som vil amme

I dag brukte jeg brystpumpe for første gang siden de første dagene etter at Lillebølla blei født. Selv om jeg hadde forberedt meg på at det kunne komme lite ut, var jeg ganske overraska over hvor lite som kom de 10 minuttene jeg holdt på. Fikk ut mindre enn 20 ml, omtrent samme mengde som sist jeg prøvde pumpa. Heldigvis trengte jeg bare en skvett til potetmosen som Lillebølla fikk til å spise (les: leke med) mens vi spiste middag.

Lillebølla er en veldig stor jente for sin alder, ho begynte som ho har fortsatt. Ho spiser mye, det både høres og syns, så jeg vet jeg har nok melk. Det som sitter fast i hjernen min er det jeg leste i ”Amming – til deg som vil amme” skrevet av Elisabet Helsing og Anna-Pia Häggkvist; barnet er mest effektivt på puppen, så kommer handmelking som en god toer, mens pumpa kommer på tredjeplass.



I begynnelsen tenkte jeg mye på det jeg hadde lest i ammeboka om at det var viktig å ha god tru på at jeg skulle få til amming. Da jeg pumpa meg de første dagene og bare noen dråper kom ut, var det en utfordring å holde på sjølsikkerheten.
Forfatterne har også laget ammingens gyldne regler. Reglene, i alle fall de første, sier i essens at jo mer babyen er til puppen, jo mer melk produseres det. Fordi jeg hadde lav produksjon den første tida etter ho blei født, prøvde jeg å følge reglene så mye som jeg kunne. Lillebølla fikk full tilgang, og når ho sa seg ferdig med en pupp, blei ho tilbudt en til. De første par ukene var reine økedager, og noen ganger kunne ho gå att og fram fra pupp til pupp 6 ganger på en mating.
I ettertid er jeg så glad for at jeg hadde lest store deler av denne utrulig gode boka før fødselen, så jeg hadde det i bakhodet den første tida mens vi fikk i gang ammingen. Boka koster ca 470 kroner og er på 368 sider. Den er skrevet av to jordmødre, er lettlest og jeg anbefaler den på det varmeste.

No comments:

Post a Comment