Friday, July 15, 2011

Første innlegg – Om innlegg

 
Syns det var riktig at det første innlegget i bloggen min handla om noe jeg har brukt mye tid på i det siste; innlegg til tøybleiene til Lillebølla.

Vi gikk til innkjøp av Fuzzi Bunz lommebleier til Lillebølla og har stort sett vært fornøyd med dem. Det må sies at grunnen for at ho fikk tøybleier ikke var så mye miljøbevissthet, som at jeg i tåka etter å ha født den deilige ungen vår ikke likte tanken på at ho skulle gå med papirbleie på stumpen i opptil 3 år. I tillegg fikk vi mye mindre søppel etter å ha begynt med tøybleiene, og det liker jeg. Bare et par måneder før hadde jeg bestemt sagt at tøybleier var noe tøys som jeg aldri i livet hadde tenkt å bruke tida mi på.

Ikke så lenge etter at ho begynte å bruke tøybleiene, så vi at det var lurt å ha ekstra innlegg i fordi det blei litt lekkasjer med bare innleggene som fulgte med. Etter råd jeg fant på tøybleieforum på tettinntil.no, dro jeg på Princess og kjøpte bambushåndkle og sydde 10 enkle innlegg av det. Det funka greitt veldig lenge, men etter hvert har det blitt stadig fler lekkasjer på natta, og jeg må si at i lengda blir jeg lei av å ligge i tiss. I tillegg syns jeg bleiene generelt var blitt tjukke og at de kunne bli litt vanskeligere enn nødvendig for Lillebølla å bevege seg i når den tid kommer.

Etter en del surfing og spekulering og til tider svært så tjukke nattbleier, kom jeg til at jeg kunne kjøpe bambusfleece på Lykkedragen.no og lage innlegg av det. Jeg bestilte to og en halv meter med bambusfleece, og i tida fram til det kom hit i posten, gikk jeg og grunnet på hvordan jeg skulle lage dem. Skulle jeg bruke 3 eller 4 lag? Skulle jeg klippe dem i lange remser og brette? (Hadde hørt at bambus tørker veldig sakte om den ligger i tykke lag.) Da stoffet kom, vaska jeg det to ganger på 60 grader i vaskemaskinen for å være sikker på at det var ferdigkrympa, hengte det opp, og så begynte det å demre for meg at jeg kanskje hadde gjort det litt vanskelig for meg sjøl. Et kvarter etter var innleggene ferdige. Trengte ikke å sy på kantene av stoffet fordi det holder seg godt, og det var i tube, så jeg trengte bare å måle 13 cm og klippe i bredden. Noen ganger fins det svært enkle løsninger :)

Foto: Bøllemamma
Fra venstre: Originalt innlegg fra Fuzzi Bunz, innlegg laget av bambushandkle fra Princess, remse med bambusfleece.

2,5 meter med bambusfleece ga meg 15 innlegg på 13 x 72 (144) cm, og stykkprisen ble 25,-uten frakt. Hittil har det fungert veldig bra. Stoffet er veldig mykt og bleiene mye mindre ruvende.

2 comments:

  1. Fortsatt ingen lekkasjer, og det er mye bedre å sove i senga nå :)

    ReplyDelete
  2. Bra anlegg førr innlegg.. Godt du e kommen dæ i gang med blogginga. :)

    ReplyDelete