Thursday, July 21, 2011

Reint soppmel i posen (glasset)

Sopp er noe av det artigste jeg vet om. Jeg går hele sommeren og venter og gleder meg til tida kommer for å plukke sopp. God sopp lukter helt fantastisk og i år ser det ut som det kan bli et skikkelig bra soppår fordi vi har hatt både varme og regn, vi krysser både fingre og tær :)
Sopplukking er noe hele familien gjør i lag, og i år debuterer Lillebølla som sopplukker. Vi har en Soppkompis som ofte er med, og i år har vi tenkt å gå mye på tur. Soppkompis og jeg gikk i sin tid på soppkurs i lag, og vi er alle sammen svært så forsiktige med hva slags sopp som går i kurven.

Foto: Bøllepappa
Rød fluesopp (Amanita muscaria)
Dette er et godt eksempel på sopp vi ikke plukker.

Vi pleier som regel å plukke kantarell, steinsopp og piggsopp. Kommer vi over granmatriske er det og populært. Det optimale er å komme hjem med kurven, og gjerne en papirpose i tillegg, full av sopp.

Foto: Bøllepappa
Passelig god fangst av kantarell (Cantharellus cibarius) et tidligere år

En del av soppen steker vi og spiser der og da eller fryser ned, men mye av soppen, spesielt kantarell og steinsopp, tørker vi og lager til soppmel. Soppmel er en av yndlingsingrediensene mine når jeg lager mat.
 
Soppmel lager vi slik:

Soppen renskes og skjæres i tynne skiver som legges utover på torkipapir på steikeplater. Ha plata i ovnen på maks 50 grader. Sett ei tresleiv øverst i døra så den ikke er helt igjen, det gjør at fuktigheta slipper ut. Sett om så flere plater i ovnen samtidig. Tørk soppen til den er knusktørr, det kan gjerne ta opptil 1-2 dager. 

Tørr sopp kan smuldres direkte i matlagingen, eller finmales i foodprosessor. Om du bruker foodprosessor er det viktig å vente til melet har lagt seg før du tar av lokket. Og ikke minst, ikke hold på med soppmelet i nærheten av ovnen mens vifta går, da får du en herlig ryddejobb etterpå ;)

Foto: Bøllepappa
Tørka kantarell

Vi bruker soppmel i alt mulig av matlaging. Når jeg steker sjampinjong kjøpt på butikken, har jeg soppmel på smøret jeg steker soppen i. Det er også godt med litt soppmel i kjøttsauser, supper og andre sauser. Har til og med hørt om folk som har det i brød eller pizzabunner. Det er lurt å begynne med lite og heller ha mer i seinere eller neste gang. 

Foto: Bøllepappa
Fra høyre: Steinsoppmel, tørka kantarell og kantarellsoppmel
Soppregel nr 1: Spis aldri sopp dersom det fins noen som helst tvil om hva du har plukket! (Finner du en sopp som ikke står i soppboka di, er det IKKE ok å spise den.)
Soppregel nr 2: Ha alltid med oppdatert soppbok når du skal på sopptur
Soppregel nr 3: Ikke bland sopp du er usikker på med sikker matsopp
Soppregel nr 4: Ta kontakt med en godkjent soppkontrollør når du har plukket sopp

2 comments:

  1. liker siden din veldig godt Mekkeme!
    gleder meg til nye innlegg =)

    ReplyDelete
  2. Tusen takk skal du ha :))

    ReplyDelete