Tuesday, August 2, 2011

Bøker: Soppkokeboka

Som soppelsker var dette en bok jeg måtte ha så snart den kom ut nå i juli. Jeg forhåndsbestilte den på nett hos Haugen bok og likte den ganske så godt. Den var ikke helt det jeg hadde håpa på, men var jammen ikke verst allikevel. Jeg syns det mangler en bok om å bruke sjølplukka sopp i hverdagsmaten, og hadde håpet Soppkokeboka skulle være en slik bok. Til tider var den også det, men den hadde også andre vel så artige ideer om bruk av matsopp.

Soppkokeboka er grovt sagt en bok om å lage spennende og litt fænsie retter med sopp i, og forfatterne er veldig oppfinnsomme med hva og hvordan sjølplukka sopp kan brukes i mat. Her i huset syns vi kantarelldrammen hørtes veldig spennende ut, spesielt til matlaging, så det er mulig det blir testa i høst.



Boka har en innledning om å plukke og behandle sopp, og resten av boka er oppdelt etter forskjellige spiselige sopper og oppskrifter for de respektive soppene. Mange av soppene vokser ikke der jeg bor, men det stopper ikke meg fra å sikle over nydelige bilder av både sopper og matretter.

Det er verdt å merke seg at enkelte advarer mot å spise mer enn 1 - 2 måltider i året med rimsopp da den kan ha for høye verdier av radioaktivt cecium i seg. Dette er omdiskutert, og er ikke nevnt i boka

Soppkokeboka er skrevet av Magnus Sjøberg og Baard Ness, er på 218 sider, er utgitt i 2011, og koster per dags dato ca. 399,-.


Soppregel nr 1: Spis aldri sopp dersom det fins noen som helst tvil om hva du har plukket! (Finner du en sopp som ikke står i soppboka di, er det IKKE ok å spise den.)
Soppregel nr 2: Ha alltid med oppdatert soppbok når du skal på sopptur
Soppregel nr 3: Ikke bland sopp du er usikker på med sikker matsopp
Soppregel nr 4: Ta kontakt med en godkjent soppkontrollør når du har plukket sopp

No comments:

Post a Comment