Wednesday, August 17, 2011

Heklesopper: Stor eggrøyksopp (Bovista nigrescens)

Forrige jul hekla jeg 6 sopper som jeg ga i julegave til Soppkompis. Han liker ikke dyre julegaver, så da passa det godt å lage noen sopper til han. Jeg laga soppene på en kveld, men skreiv ikke ned oppskrift, så i dag starter jobben med å rekonstruere :) Jeg tenkte vi kunne begynne med en røyksopp. Alle bilder er tatt av meg, Bøllemamma.

Tre røyksopper på et tre


Strengt tatt er røyksoppen rett og slett en litt flat kule, og dette er egentlig min grunnoppskrift for alle ender på amigurumi og kan brukes til så mangt. Jeg liker det ikke når øking og felling syns som en linje over radene, og derfor bytter jeg på hvor jeg øker og feller for hver rad. Tell over maskene etter hver rad om du er tvil om du har økt eller felt nok masker.

Her er oppskrift på røyksopp i tre størrelser med diameter på 6, 7 og 8 cm. Jeg har brukt Falk fra Dalegarn i offwhite, fargenr 0020, og heklenål nr 3. Stapp med vatt når den tid kommer. Først en skjematisk oversikt med oppskriftene.

Tabell som viser skjematisk oppskrift for de tre størrelsene med røyksopp

Soppen
Begynn med en ring; lag en maske og snurr trådenden to ganger rundt pekefingeren
Rad 1. 6 fm i ring (6)


Dra til ringen

gå rett videre uten kjm med
Rad 2. 2 fm i hver av de 6 fm =øk i hver (12)
Sett i merketråd, da er det lettere å få med seg at runden er over ;)


Rad 3. øk i hver 2. m *2 fm i første, 1 fm i neste* (18)
Rad 4. øk i hver 3. m *1 fm, øk, 1 fm* (24)
Rad 5. øk i hver 4. m *øk, 3 fm* (30)
Rad 6. øk i hver 5. m *2 fm, øk, 2 fm* (36)
Rad 7. øk i hver 6. m *øk, 5 fm* (42)
Rad 8. øk i hver 7. m *3 fm, øk, 3 fm* (48)
Flytt merketråden nå



Rad 9. - 13. fm rundt (= 5 rader) (48)


Flytt merketråd før fellingen starter.
Rad 14. fell hver 7. m *3 fm, fell, 3 fm* (42)
Fell ved å stikke heklenåla i fremre del av første og så andre maske, hent opp og så fullfører du fm.



Rad 15. fell hver 6. m *fell, 5 fm* (36)
Rad 16. fell hver 5. m *2 fm, fell, 2 fm* (30)
Rad 17. fell hver 4. m *fell, 3 fm* (24)
Rad 18. fell hver 3. m *1 fm, fell, 1 fm* (18) fyll med vatt



Rad 19. fell hver 2. m *fell, 1 fm* (12) etterfyll med vatt, stapp godt
Rad 20. fell i hver (6)
La det være ca. 100 cm igjen av tråden og dra tråden gjennom løkka, men ikke dra til.
Bruk nål og dra tråden gjennom ytterste del av hver fm rundt tre og tre, og dra så til.



Hanken
Ta nåla ned midten på toppen, og ut gjennom midten i bunnen.



Heretter er bunnen topp.
Fest tråden i en av fastmaskene rundt midten og lag en løs maske.



Fest nåla gjennom masken og i fastmasker rundt midten, og la den stå der.


Dra til maska rundt nåla så maska sitter tett mot toppen av soppen.




Hekle 40 lm og fest med kjm i 1. lm og dra tråden gjennom løkka.
Ta ut nål, dra tråden gjennom soppen og fest på undersida.



Dette er en original Mekkeme oppskrift. Om du ønsker å selge ferdige produkter basert på oppskrifta, ber jeg om at du krediterer Mekkeme som opprinnelse til produktet. Ikke legg oppskriften ut på andre sider, legg heller en link til dette innlegget.

Soppregel nr 1: Spis aldri sopp dersom det fins noen som helst tvil om hva du har plukket! (Finner du en sopp som ikke står i soppboka di, er det IKKE ok å spise den.)
Soppregel nr 2: Ha alltid med oppdatert soppbok når du skal på sopptur
Soppregel nr 3: Ikke bland sopp du er usikker på med sikker matsopp
Soppregel nr 4: Ta kontakt med en godkjent soppkontrollør når du har plukket sopp

2 comments:

  1. jeg ble imponert over hvor fint forklart dette var. veldig greit hvis jeg vil lage det selv! takk for de fine bildene. det ser enkelt ut, men det er vanskelig å få heklede kuler så fine.

    ReplyDelete
  2. Jeg håper det er forståelig :) Og det å bytte på hvor økinga og fellinga er, gjør en stor forskjell, og bidrar til å få kuler og liknende til å se fine ut.

    ReplyDelete