Monday, August 15, 2011

Når klesvask blir en hobby - gallesåpe

For noen år tilbake var jeg på ferie sammen med mora mi i 2 uker. Jeg hadde med en liten koffert, ho hadde med seg en stor og full koffert. Til tross for den store kofferten, vaska ho en del klær for hand mens vi var der, og det forbausa meg stort. I alle år har mora mi snakka om å vaske klær for hand, og brukt uttrykket "god tørk", og jeg har tenkt på andre ting mens ho prata om det for å være ærlig. I løpet av den ferien slo det meg at kanskje klesvask var en hobby for ho. Jeg skjønte ikke at det kunne være noe artig, men så at det gikk an.

I tida siden Lillebølla blei født, har jeg måtte spist mine egne ord igjen og igjen. For eksempel skulle ikke Lillebølla gå i rosa. Aldri. I forrige uke var vi ute på tur en dag, og da jeg tenkte etter, hadde Lillebølla på seg rosa fra topp til tå og innerst til ytterst, inkludert bleia. Jadda.

Den observante leser har nok lagt merke til at en annen ting det viser seg at jeg må gi meg på er klesvaskhobbyen (se første et øyeblikk og vaskenøtter - genialt). Tøybleier fører til en del klesvask i vaskemaskinen, men i tillegg ser jeg at jeg stadig vasker opp klær for hand og stuller og steller med det, akkurat som mora mi. Jeg har blitt veldig glad i vaskenøtter, og om ikke forelska, så svært så begeistra for gallesåpe.


Foto: Bøllepappa


Gallesåpe er laga av blant annet galle fra okser. Den tar bort flekker, spesielt de som er laga av rumpestumpen til baby, og jeg har brukt det kjempemye. Jeg gnir den bare utover der flekken er, og så hiver jeg skittentøyet i vaskemaskinen. 

At jeg skulle engasjere meg så mye i klesvask og vaskemidler hadde jeg ikke gjetta for bare et halvt år siden. Nå gjenstår det å se hva som blir de neste ordene jeg må gumle i meg.

1 comment:

  1. Du er nå ikke alene om å gumle da. Velkommen til klubben som bare blir større for hver dag som går =)

    ReplyDelete