Thursday, August 11, 2011

Reiselagefeber

Med så mange glidelåser i hus, har jeg øvd og øvd på å sy dem i forskjellig ting og tang. Ei venninne var så snill å forklare meg (i detalj og flere ganger) hvordan jeg skulle sy dem i posene jeg hadde lyst til å lage. Og det har blitt en del poser av det, for det meste våtposer som jeg syns er så veldig fasinert av. (Eller som svigerinna mi sa, kjekt å ha sånn i tilfelle du blir fri for plastposer ;) )

Foto: Bøllemamma
Denne posen har ikke for fordi det laminerte stoffet var solid nok til å være alene


Vi har nettopp vært på første ferie med Lillebølla, med flyreise nordover på melkeruta, og jeg snekra sammen noen ting til turen. Storesøster hadde tipsa meg om at det var lurt å ha minst mulig å dra på når jeg var på flyplassen. Derfor hadde jeg ikke lyst til å ta med den store stelleveska som handbagasje, bare ei vanlig veske. Likevel trengte jeg en liten pose for stellesakene så de alle var samla og lett tilgjengelig. Gulpekluter har en tendens til å bli veldig våte etter hvert, så den fikk også en pose.

Foto: Bøllemamma

Foto: Bøllemamma

Den minste posen har en hank med trykknapp på. Den store har en lomme foran til papir, en hovedlomme med laminert for og en hank som er fast i begge ender. Inni hovedlomma på den store var det plass til et par bleier og en stellematte. Kjekt å ha stellematta i våtposen etter bruk i tilfelle musefelle.

I reisestellebaggen min trengte jeg en stellematte som var litt tykk. Lillebølla har en tendens til å dunke hodet ned når ho ligger og blir stella, og hardt underlag gjør som kjent vondt når skallen dunkes mot det. Stellematta laga jeg med PUL stoff og bambushandduk.


Foto: Bøllemamma

Tingene blei laga litt i en fei, uten særlig aktivt bruk av målband eller knappenåler. Stort sett gikk det bra, men stellematta skulle egentlig bli litt mer fænsi enn den blei. Likevel syns jeg det er veldig praktisk å "bare lage", får laga så mye mer da, og av og til blir ting sjarmerende skjeivt :)

No comments:

Post a Comment