Thursday, August 18, 2011

Soppmel igjen

Vi har vært på årets første sopptur. Det regna, vi kjørte langt, vi fant lite, og det var helt herlig å være ute i skogen. Lillebølla kosa seg også på sin aller første sopptur.

Foto: Bøllemamma

Vi fant 2 steinsopper og 4 piggsopper, ganske dårlig fangst, men vi var veldig glade for å finne steinsopp. Sjøl om vi hadde lyst til å spise alt sammen med det samme, var det viktig å ordne nok soppmel av steinsopp til vinteren (jeg er som et ekorn med soppmelet mitt). Gjennom prosessen så jeg at det var noen ting jeg ikke hadde dekt da jeg skrev om soppmel tidligere.

Da vi kom hjem, renska jeg steinsoppen og delte opp i tynne skiver. Den var så fin at jeg lot rørlaget være på. Rørlaget er laget med sporer som er under hatten. Skivene la jeg på torki på to stekeplater, og hadde i stekeovnen på varmluft og 50 grader med en tresleiv i ovnedøra. Jeg satte soppen i på kvelden, og midt på dagen dagen etter var soppen ferdigtørka.


Foto: Bøllemamma
To brett med tørka steinsoppskiver

Da jeg tok soppen av papiret huska jeg hvorfor det var lurt med torki. Soppen satt litt fast i papiret, og mykere papir ville hengt igjen i soppen. To sopper fylte et syltetøyglass.

Foto: Bøllemamma
Herlig med ferdigtørka steinsopp i hus for matlaging til vinteren :))


Soppregel nr 1: Spis aldri sopp dersom det fins noen som helst tvil om hva du har plukket! (Finner du en sopp som ikke står i soppboka di, er det IKKE ok å spise den.)
Soppregel nr 2: Ha alltid med oppdatert soppbok når du skal på sopptur
Soppregel nr 3: Ikke bland sopp du er usikker på med sikker matsopp
Soppregel nr 4: Ta kontakt med en godkjent soppkontrollør når du har plukket sopp

2 comments:

  1. ganske imponerende at dere fikk så mye av så (i mine øyne) lite! kult.

    ReplyDelete
  2. Ja, to steinsopper kan drøyes langt :)

    ReplyDelete