Monday, August 22, 2011

Ut og plukke sopp? Vær forsiktig!

Sopp er godt, og det er umulig å lese denne bloggen uten å opptage at jeg er ganske tussete etter sopp. Jeg har gått på soppkurs på universitetet som en del av utdanninga mi, og hver høst koser jeg meg med å gå tur og se på all soppen som stikker opp overalt. Jeg syns det er fantastisk å se på dem, og mange av dem lukter nydelig, som for eksempel reddiksopp. Likevel er jeg svært paranoid med hva slags sopp jeg plukker, siden jeg ikke har stålkontroll på hvilke sopper jeg finner, og ofte bare vet sånn circa. Det går ikke an å overdrive hvor viktig det er å være forsiktig med hva slags sopp som blir lagt i kurven.

Foto: Bøllemamma
En kurv full av kantarell

Som en tommelfingerregel, mener jeg at om du ikke vet 100 % hva slags sopp du finner, så skal den ikke ligge i samme kurv som matsopp. Skiver og biter fra giftig sopp kan falle av og blande seg med spiselig sopp, og dermed er den spiselige soppen blitt uspiselig i en fei. Du bør ikke engang plukke sopp som du er usikker på, om du ikke skal ta dem til en godkjent soppkontrollør.

Det pleier å være andre som er ute med kurven på enkelte av plassene vi plukker sopp, og flere ganger har jeg endt opp med å hive innholdet i kurven folk viser fram. Når de sier "jeg trur dette er", tenker jeg at der røyk den kurven og. Når jeg er i tvil om hva de har funnet, ryker innholdet i kurven som regel. Ofte inneholder kurvene mange arter som jeg ikke plukker. Jeg er fortsatt svært begrenset i antall arter jeg plukker: Steinsopp, kantarell, piggsopp og om jeg er heldig, granmatriske.

Ikke sjelden har de som sier "jeg trur dette er" en eller flere slørsopper i kurven. Slørsopp er en stor slekt med sopp, Cortinarius, som inneholder flere svært giftige sopper som kan gjøre stor skade. Seinest i forrige uke sto det i Bergens Tidende om noen som hadde vært ute og plukka kantarell, trudde de, og i stedet hadde spist Spiss giftslørsopp (Cortinarius rubellus). Kantarell regnes som en sikker sopp, men den er bare sikker om du kan den; slørsopper har mørke skiver, kantarell har lyse ribber.

Foto: Bøllemamma
Dette kan i sidesynet se ut som en gruppe kantareller, men er egentlig slørsopp (Cortinarius sp.)

Foto: Bøllemamma
Slørsopp har mørke skiver, ikke lyse ribber som kantarell. Soppen på bildet har utydelig slør.

Det er også viktig at soppen som går i kurven er sunn og frisk sopp som ikke er makkspist, eller at du har skjært bort de makkspiste delene fra soppen. Kantarellen som noen ganger er i hyllene på nærbutikken ser ofte svært så tørr og innskrumpa ut. Hadde jeg funnet dem ute, ville jeg ikke plukka dem, og jeg kjøper dem derfor heller ikke i butikken. Sopp er ferskvare. Ja, jeg er kresen, og det er det lurt å være.

Derfor reglene mine:
Soppregel nr 1: Spis aldri sopp dersom det fins noen som helst tvil om hva du har plukket! (Finner du en sopp som ikke står i soppboka di, er det IKKE ok å spise den.)
Soppregel nr 2: Ha alltid med oppdatert soppbok når du skal på sopptur
Soppregel nr 3: Ikke bland sopp du er usikker på med sikker matsopp
Soppregel nr 4: Ta kontakt med en godkjent soppkontrollør når du har plukket sopp

1 comment:

  1. Så spennende at du tek opp dette med sopp! Og veldig aktuelt for mange!
    Er sjøl veldig glad i sopp, men har veldig liten kunnskap enda. Kunne virkelig tenkt meg å lære meir. Derfor plukker eg KUN kantarell som eg kjenner veldig godt. Har flott soppbok med kun spiselige sopper i, men stoler ikkje nok på meg sjøl til å ta sjansen. Neste år melder eg meg på soppkurs for å lære. Det er berre sååå godt:)

    ReplyDelete