Monday, August 1, 2011

Vaskenøtter - genialt!

Baby og tøybleier i huset førte til mye mer vasking av klær, og det blei brukt mye vaskemidler. Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye vaskemidler som er nok når jeg vasker klær, og jeg ville ikke at det skulle være mye vaskemidler igjen i klær og bleier som Lillebølla bruker. På flere av bleiebutikkene jeg har sjåppa på (eeeelsker å sjåppe på internett) har de hatt vaskenøtter for salg, og til slutt tenkte jeg at jeg måtte prøve.

Foto: Bøllepappa


Vaskenøtter er egentlig nøtteskallene fra et tre som på norsk kalles såpebær (Sapindus mukorossi) og som vokser i India og Nepal. Skallene inneholder sapponin som skilles ut ved 30 grader eller mer. Jeg har kjøpt nøtter som er fairtrade, og som er sanket fra bakken under ville trær.

Jeg har vært veldig fornøyd med vaskenøttene så langt. Jeg pleier å ha 2 og et halvt nøtteskall, som jeg deler litt opp, i vaskeposen (følger med når du kjøper nøttene), og bruker de samme skallene gjerne 3 ganger. Jeg vasker alle typer klær med dem. Klærne blir litt mykere enn om jeg hadde brukt vaskemiddel og ikke tøymykner, og de får en veldig svak lukt av skallene som er helt ok.

Det er ikke blekemiddel i nøttene, så om du vil kritthvite klær, er det mulig å få tak i økologisk blekemiddel. jeg har en tendens til å hive på klesvask i en heidundrende fart og det derfor var fare for at det kunne skje igjen, sydde jeg en liten vaskepose med glidelås i. Jeg har testa den og det funka mye bedre syns jeg.Om du bor en plass det er sol går det også an å henge klærne ut og bleke dem der. Tøybleiene blir like reine som de blei når jeg brukte vanlig vaskemiddel, og jeg syns de funker veldig bra.

Oppdatering 05.08.2011
Her om dagen vaska jeg klær med vaskeposen som fulgte med nøttene, og jeg hadde ikke sjekka om posen var ordentlig lukka. Nøtteskallene stakk litt av, og det syns jeg ikke var så genialt.

Foto: Bøllemamma

Siden jeg har en tendens til å hive på klesvasker i en heidundrende fart og det derfor var overhengende fare for at det kunne skje igjen, sydde jeg en liten vaskepose med glidelås i. Jeg har testa den, og syns det fungerte bedre for meg enn posene som fulgte med.

Vaskenøttene har jeg kjøpt på Bleieboden. Først kjøpte jeg en pose med 250 g. Det er en god stund siden, og jeg er ca halvveis i posen. De selger nøttene også på altshop og på vaskenotter.no.

1 comment:

  1. har du en link til det stedet der man kan kjøpe nøttene? jeg fant det ikke på siden din.

    ReplyDelete