Monday, September 19, 2011

Banankak

Siden det var søndag i går, tenkte jeg det kunne være hyggelig med en kake. Da jeg så over beholdningen min, hadde jeg litt her og litt der, så det blei en slags klattkake. Hadde noen overmodne bananer og bringebær som burde brukes i dag, dermed:

Banankak (glutenfri selfølgelig)

Varm ovnen til 180 grader og smør en rund kakeform.
2 egg og ca 2 kopper sukker piskes til eggedosis.
Smelt ca en halv kopp smør (bruker uten salt så Lillebølla kan spise) og mos 2 modne bananer og ha oppi.
3-4 kopper med potetmel, 1,5 ts bakepulver og 2 ts vaniljepulver has i vekselsvis med 1 dl melk (jeg brukte kaffefløte)
Stek i 45 min

Foto: Bøllemamma
Banankak med knørva bringebær


Kaka blir litt tørr og funker sikkert veldig bra om den dynkes med brus og med krem over. Jeg hadde litt melis på (skjedde et lite uhell da den kom ut av ovnen) og banaskiver, og serverte med bringebærcoulis (knørva bringebær med melis på). Jeg har tidligere laga sukkerbrød eller bløtkakebunn med potetmel, og syns det fungerer veldig bra. Tipper det funker med de fleste eggedosisbaserte kaker.

Denne kaka funka kjempebra for Lillebølla også, den var lett for ho å ta tak i og spise. Sjøl om vi prøver å begrense sukkerinntaket hennes, er ho fortsatt i smakeprosessen, og ho fikk smake på kaka sjøl om det meste gikk på golvet som vanlig. Det var også derfor jeg ikke hadde så mye sukker i kaka eller i bringebærknørvet, heller ikke salta smør.

1 comment:

  1. Åh så godt ut :) Smart hvis man har masse overmodne bananer liggende :)
    Ha en fin uke
    klem Tove

    ReplyDelete