Monday, September 26, 2011

Grønnsaksbonanza

Foto: Bøllemamma
Herlige grønnsaker kjøpt på Bondens marked; gulrot, pastinakk, brokkoli og nepe


I det siste har vi holdt på med baby-led weaning for full guffe. Lillebølla får mat morra, middag og kveld, og ordner biffen (innimellom får ho faktisk biff og) sjøl. Det er fantastisk å se på ho spise (og så spytte ut mye av) maten sin. Jeg syns det innimellom har vært litt utfordrende å finne ut hva vi skal spise, spesielt til middag, og vil helst at alle spiser samme maten (ganske mye enklere da, ja). I tillegg er jeg opptatt av at det skal være så stor variasjon som mulig i maten vi spiser. Den siste uka telte jeg godt over 20 arter som var på fatet til Lillebølla.

Vi har hatt masse grønnsaker den siste tida, og de er som regel stekt i ovnen. Jeg har hamstra forskjellige typer grønnsaker på Bondens marked og i butikken, og ofte har vi 3-4 forskjellige typer til middagen, som regel ved siden av kjøtt. Jeg har overraska meg sjøl med at jeg spiser mye mer grønnsaker enn jeg pleier å gjøre. (Forresten er vi overhodet ikke på lavkarbodiett her i huset, mer på sunnhetsdiett ispedd sjokolade ;) )


Foto: Bøllemamma
Gårdagens grønnsaker før steking: Gulrot, sellerirot, potet og søtpotet. Vi spiste det sammen med burger og bernaise, og det var veldig godt.


Grønnsaksbonanza
Velg 3 - 4 av disse grønnsakene (jeg pleier alltid å ha potet med, men det trenger ikke du :)  )
Potet
Pastinakk
Gulrot
Nepe
Søtpotet (er jo supergodt, vi har litt dilla)
Sellerirot
Kålrot
Squash
Fins sikkert flere, er bare å boltre seg

Kutt opp i lange chipsformer og legg i et tynt lag på ei stekeplate.
Dryss over olje og rot litt rundt for at oljen skal spre seg.
Stek i ovnen på ca. 225 grader i ca. 25-30 min.
Server med for eksempel:
  • Løvbiff og bernaise
  • Burger og heimlaga dipp
  • Biff
For barn under 1 år er det viktig å unngå salt, så vi bruker olje eller usalta smør.

Foto: Bøllemamma
Grønnsaksbonanza, denne gangen søtpotet, potet og pastinakk, sammen med burger og heimlaga dipp.


Når jeg lager grønnsakene på denne måten, passer de perfekt i Lillebølla sin hand. Hittil har denne måten å innføre fast føde funka kjempebra, ho gnafsler i seg det meste av det ho får tilbudt. Trur ho kommer til å bli en matelsker akkurat som foreldrene :)

No comments:

Post a Comment