Monday, September 5, 2011

Mat, mat, mat - baby-led weaning

I Green babycare kom jeg over noe som de kalte fingermat og som jeg seinere har opptaga heter baby-led weaning (BLW). Med BLW spiser babyen sjøl fra hun begynner med fast føde, og bestemmer sjøl hvor mye hun vil spise ved hvert måltid.

Noe av det som har fasinert meg med BLW er at jeg i utgangspunktet tok det som en selvfølge at vi skulle begynne med grøt når Lillebølla skulle begynne med fast føde. Etter hvert har jeg skjønt at det ikke trenger å være en selvfølge. Den seinere tid har vi smått om senn latt Lillebølla spise ting sjøl mens ho fortsatt fullammes, og ho ser ut til å storkose seg med å "spise" mat (mye kommer rett ut igjen). Jeg er ganske spent på hvordan det kommer til å fungere, men trur det vil passe godt for oss å innføre fast føde på denne måten.

I prosessen med å finne ut om BLW, fant jeg denne videoen på Youtube. Syns det er helt fantastisk å se på den her babyen spise.


1 comment:

  1. Hahaha, vi gjør BLW og jeg må si at noe av det beste med det er underholdningsverdien.. Datteren vår på litt over 6 mnd stappet f.eks. nylig en hel fiskepinne i munnen, den stakk ut som to firkantede sigarer og hun var meget fornøyd. Boken til Rapley er ganske informativ om du har tenkt å kjøre løpet. Rart ikke flere folk i Norge gjør det, siden så mange ammer og det passer ekstra bra for ammebarn.

    ReplyDelete