Wednesday, September 28, 2011

Snøen som falt i fjor - Snømållav (Melanelia olivacea)

På tur i skogen er det så mye fint å se, ofte mye mer enn mange er klare over. Her jeg bor er det mye bjørkeskog, og på bjørka vokser det ofte en lav som heter snømållav (Melanelia olivacea).

Foto: Bøllemamma
Den brungrønne (olivenfarga) laven er snømållav (Melanelia olivacea)

Snømållaven er en luring. Den liker masse sol (akkurat som oss), og derfor vokser den ikke under snøen. Dermed kan du for eksempel se oppover (eller nedover) en skråning med bjørketrær og vite hvor mye snø som normalt legger seg der.

Du kan finne snømållav på andre typer trær også, men den er vanligst på bjørk. Noen bruker laven til plantefarging (rettere sagt lavfarging) av ull, men sånt er ikke jeg så inne på :)


Foto: Bøllemamma
Snømållav nært


Fot: Bøllemamma
Litt lenger unna

Foto: Bøllemamma
Enda lenger unna ;)
Som du ser, mørk lav på den øvre delen av stammen og greinene, mens det er lysere lav lenger ned. Jeg tipper snøen normalt er på ca 1,5 meter her. Fænsi triks, ikke sant?

4 comments:

  1. Hmmm... har jeg faktisk aldri tenkt på :)

    ReplyDelete
  2. ... og vi kan herved slå fast at du befinner n o e n kilometer fra Ytre Østfold... ;-)

    Ellers takk for oppfriskningen av gammel kunnskap. Mener å huske at jeg hørte noe om dette de åra jeg bodde i Troms. Smart å kunne!

    Hilsen førstegangsbesøkende

    ReplyDelete
  3. Veldig kult! Føler meg bestandig så opplyst av det du skriver om fra naturen!

    ReplyDelete