Thursday, October 13, 2011

Alt eller ingenting

Tusen takk for hyggelige kommentarer på forrige innlegg. Jeg har tenkt en del på hvorfor artikkelen om lykke provoserte meg sånn, og jeg trur det koker ned i at alt skal være så ekstremt. Enten må vi tradisjon tro være lykkelige fordi vi har barn, eller så er det en absolutt sannhet at vi ikke er lykkelige nettopp fordi vi har barn. Jeg trur at begge deler er mulig, om så samtidig, og at det bare er en liten del av helheten som er så mye mer.

I nyhetene settes mye på spissen, ting er gjerne enten svart og feil og mørkt og trist og grusomt, eller hvitt og rett og kvitrende og perfekt. Når man (kvinne) lever i en verden som er grønn og rød og gul og blå (og oransje og lilla og burgunder), blir det svarte og det hvite vanskelig å relatere seg til. Men så ser ikke jeg på nyhetene hvis jeg kan unngå det.

Dessuten er ikke svart og hvitt farger har jeg hørt, noen som vet?
Foto: Bøllepappa
Dimmu Borgir - det er ekstremt, det!

4 comments:

  1. ingenting er enten svart eller hvitt.

    og du: for en flink bøllepappafotograf!

    ReplyDelete
  2. Innlegget ditt igår fikk meg også til å tenke utover dagen. Litt kildekritisk til hvordan en slik undersøkelse er gjennomført. Mye ligger i spørsmålsstillingen,, hva man ønsker utav spørmålene og det andre er hvordan måler man lykke? Det er jo både stort og smått, av og til det nære, det fjerne..
    Bra innlegg... som setter tankene i sving :))

    Nydelig bilde, både her og over. Takk for hjelp med navnet på soppen. Hadde glemt det :)

    God helg :)

    ReplyDelete
  3. Eg har også vore og sett Dimmu Borgir. Trolsk lanskap!

    ReplyDelete
  4. Forøvrig takk for peker til en interessant artikkel tidligere! Jeg orker ikke forsiden til db.no så besøker den nesten aldri vanligvis og ville ikke sett den selv :o)

    Lykke er et sånt tema som forskjellige faggrupper ser på med ulike briller, det kommer jo også forsåvidt frem i artikkelen. Det er et komplekst fenomen å se på i alle tilfelle. Jeg tror jeg skal skrive et blogginnlegg om det selv så jeg ikke hijacker kommentarfeltet ditt helt!

    Suffice to say at jeg tror mye på tidligere forskning som har vist at folk med barn har høyere eksistensielt lykkenivå, men lavere point-measured lykke. Mao man er som småbarnsforelder lykkelig fordi man er tilfreds med livet, men om noen spør en på tilfeldige tidspkt. på dagen om å rate lykke fra 1-10, blir det mange lave skårer fordi ingen synes egentlig det er kjekt å bli gulpet på eller vaske bæsj av veggen kl. 0300 om natta mens babyen vræler og biter en i en blødende brystvorte. Det kommer altså an på øynene som ser.

    Spørsmålet ditt om svart og hvitt, det er litt case in point, altså et spørsmål om nyanser og hvem som ser :o)

    http://www.colormatters.com/color-and-design/are-black-and-white-colors

    ReplyDelete