Tuesday, October 18, 2011

Brukt i Tromsø NB! UTDATERT INFO!!!

Oppdatert 14.04.2012

Her er en oversikt over bruktbutikker og bruktmarkeder i Tromsø for alle Tromsøværinger og alle som nå blir frista til å ta seg en tur til den flotte byen vår.

Skriv gjerne i kommentarfeltet om jeg har glemt noen eller om du har noen erfaringer med butikkene og markedene som du vil dele.


Butikker i sentrum
Her en dag tok vi oss en liten fotosafari inne i byen, og tok bilder av alle de flotte butikkene vi har her i byen som selger brukt. Vi begynte lengst nord i sentrum og jobba oss sørover, så dermed gjør jeg det her også.

I Storgatbakken ligger Edel Antikk og Retro. De selger mye spennende, blant annet møbler, glass og kjøkkenting, kister, knapper, gamle sy- og strikkemønster, gardiner, smykker og mye mer. Jeg har vært der flere ganger, og de som jobber der er veldig trivelige og holder frivillig øye med barnevogna.

Foto: Bøllemamma
Til venstre: Edel Antikk og Retro forgrunnen, gågata i bakgrunnen.
Til høyre: Symønster, strikkemønster og gardiner.

Tromsø Frimerke og Mynt ligger i Skippergata inne i Torgcenteret. Her selger Steinar brukte bøker og blader, i tillegg til frimerker, mynt og nye tegneserier. Steinar er en veldig sørvisinnstilt kar.

Foto: Bøllemamma
Tromsø Frimerke og Mynt inne i Torgcenteret

Rett sør for Tromsø Frimerke og Mynt, fortsatt inne i Torgcenteret, ligger Army Shop som selger overskuddsutstyr fra militæret. (Har ikke vært innom her siden nittitallet, så kan ikke si så mye om butikken.)

Foto: Bøllemamma
Army Shop inne i Torgcenteret

Litt lenger sør i byen, i smuget rett bak Rødbanken (Sparebanken Nord-Norge) og like nord for domkirka, ligger Septentria Antikvariat. De selger gamle bøker, og har et bra utvalg av bøker om polar historie.

Foto: Bøllemamma
Septentria Antikvariat til venstre, baksida av Rødbanken til høyre og Domkirka rett fram

På den andre sida av domkirka ligger Tromsø Bruktbokhandel. Dette har i mange år vært en av yndlingsbutikkene mine i Tromsø. Her selger de brukte bøker og blader i tillegg til nye spill og fantasy- og scifibøker. Opp trappa har de et fantastisk utvalg med lego (ikke brukt).

Foto: Bøllemamma
Til venstre: Utenfor det lille smuget inn til butikken. Til høyre: Tromsø Bruktbokhandel

Rundt hjørnet og litt lenger sør i Strandgata ligger Spin Sector like ved skomakeren. På Spin Sector finner du mange flotte vintageklær fra 30 til 80-tallet. Jeg har handla her flere ganger og vært skikkelig fornøyd. Dama som driver butikken er veldig flink til å finne fram klær som kan passe siden det bare fins en av hvert slag. Her kan du også finne gamle smykker, belter og vesker.

Foto: Bøllemamma
Til venstre: Utenfor smuget inn til butikken. Til høyre: Inngangen til Spin Sector

Videre sørover forbi Nerstranda ligger Fretex, med klær, kjøkkensaker, interiørting og møbler. Fretex drives av Frelsesarmeen, og en viktig del av Fretex er å hjelpe folk på attføring tilbake i arbeid.

Foto: Bøllemamma
Fretex sør i byen.

Litt nordover langs Strandgata, opp forbi Blårock, over Storgata og opp i Grønnegata og litt lenger nord igjen, finner du Gjenbruk. Gjenbruk selger brukte klær, kjøkkenting, interiør, møbler og mye annet. Gjenbruk drives av Norsk Luthersk Misjonssamband og bemannes utelukkende av frivillige. Inntektene går til nødhjelp i utviklingsland. På Gjenbruk har de gratis kaffe og kake eller vaffel om du trenger et pust i bakken, og folkene som jobber der var trivelige da jeg stakk innom. De har fler varer i kjelleren.

Foto: Bøllemamma
Til venstre: Gjenbruk i forgrunnen, gamle meieriet og Grand hotel i bakgrunnen. Til høyre: Innerst i butikken og til venstre er trappa ned i kjelleren. 

Om du går litt sørover i Grønnegata fra Gjenbruk og tar første gate til venstre (i krysset ved Grand hotel), finner du Backbeat litt oppi bakken på høyre side av gata. Backbeat er en koselig butikk og kafe der du kan finne brukte og nye vinylplater.

Butikker utenfor sentrum
På Håpet ligger butikken Bare Vinyl & Sånn. Den ligger i høyblokka i samme bygg som Prix. Ta av til Håpet på Tverrforbindelsen, ta til høyre og følg skiltene. Bare Vinyl & Sånn er en liten men spennende butikk. Her selger de møbler, kjøkken- og interiørting, men først og fremst har de et stort utvalg med gamle LP-plater.

Foto: Bøllemamma
Bare Vinyl & Sånn på Håpet.
Tromsprodukt har to bruktbutikker som selger møbler og alt mulig rart. Den ene ligger i forbindelse med søpla i Tromsdalen, mens den andre, Miljøbutikken, ligger nord på Skattøra, like ved nordspissen av øya. (Jeg har ikke vært på noen av disse, så kan ikke si så mye om dem.)

Foto: Bøllepappa
Miljøbutikken på Skattøra

Om du kjører nordover på Kvaløysletta og tar første til høyre etter avkjøringa til Rema 1000, og så første til høyre igjen, finner du bruktbutikken RETO. Her selger de brukte møbler med mer. Det er en butikk som er artig og rotete, og om du leter litt kan det godt hende du gjør et varp.

RETO på Kvaløysletta

Faste bruktmarked
Grønn Hverdag har bruktmarked hver første lørdag i måneden hele året inne i foajeen på Kulturhuset (utenfor Kulturhuset på sommeren).

På Kroken kirke er det trivelig bruktmarked med kafe nest siste lørdag i måneden.

Foto: Bøllepappa
Kroken Kirke
Fin Loppis er også et fast loppemarked, men jeg vet ikke hvor det holder til og når det er. Tips meg gjerne, jeg oppdaterer så snart jeg vet mer :)

Fine nettsider å vite om
Fine grupper på Facebook er:
Kjøp & Salg avd. Troms
Loppemarked Tromsø - Har informasjon om loppemarkeder i Tromsø.
Barneklær/utstyr selges/byttes i Tromsø

17 comments:

  1. åh,Tromsø!
    er det der du bor!

    har vært der 1 gang på besøk hos ei studievenninne, og det er det lengste nord jeg har vært.

    likte meg veldig godt i Tromsø!
    fin fin by!

    klem:)

    ReplyDelete
  2. Wow....viste ikke at det var så mange bruktbutikker i byen,var kun klar over fretex sin butikk! OG no vet æ at det er en skomaker i byen,d viste æ heller ikke så nå kan æ få reparert støvelettene mine ;)

    Hanne=)

    ReplyDelete
  3. Må innrømme at jeg aldri har vært nord for Trondhjem.. og tilogmed der har jeg vært sånn ca. mellom flyplassen og bygget til NRK; en gang! Det ser jo skikkelig koselig ut der oppe! Skam på meg.

    ReplyDelete
  4. Fin guidet tur;-) Og så fint at du husket Steinar, han e jo bare søt og hjelpsom! Trur du bomma på bruktmarkedet til Grønn hverdag, det er i BUL huset nå.. Og så har vi "RETRO" bruktbutikken på Kvaløysletta. Synes du har presentert byen min på en flott måte! No går æ bare å gleder med til konsert med "Violet Road" på lørdag;-)

    ReplyDelete
  5. Åh, nå fikk jeg skikkelig lyst på en bytur, altså!! Så flott oversikt, bøllemamma:) Den butikken på Håpet har jeg lenge tenkt på å besøke, men aldri kommet meg dit. Må legge inn real innsats for realisere det i løpet av uka. Takk for tips:)

    ReplyDelete
  6. Herlig! Nå bør jeg helt i andre enden av landet, men kjekt med tips likevel. Plutselig er jeg i byen!

    Takk for 'Ta en potet'-tipset! Den hadde jeg glømt helt bort. Noen ganger husker jeg svinnende dårlig fra barndommen. Uff og uff.

    Ciao!

    ReplyDelete
  7. Hurra!
    Fantastisk guide med dertil tilhørende bilder!
    En annen fast event er "Fin loppis", der jeg en gang fant en fantastisk pudderdåse med pute og pudder ennå inni!

    ReplyDelete
  8. Har aldri vore i Tromsø, men en gang skal det bli:)) Fantastisk flott guide du har laga!! Er på jakt etter et gammelt værhus ( der mann/kone kommer inn eller ut av døra alt etter vka vær det er) Egentlig er det søstera mi som skal ha det, og vi leiter og leiter... kanskje det er råd å få napp hos ein av butikkane du har skrive om her? Supert!!!

    ReplyDelete
  9. Wow , sånn guide vil jeg ha til alle byer :-)
    også så mange dere hadde :-)
    litt langt unna , for meg ..
    men nå fikk jeg lyst å reise til Trondheim :-)

    ReplyDelete
  10. Spørsmål: Eksisterer alle disse bruktbutikkene enda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei

      Sist jeg sjekka eksisterte de alle fortsatt, ja.

      Delete
  11. Så fin oversikt! Når jeg skal reise et sted sjekker jeg ofte om det er bruktbutikker der, og siden turen denne gangen går til Tromsø var denne oversikten midt i blinken :)

    ReplyDelete
  12. Lurer på om du har glemt retrobutikken bak Krane Galleri. Veldig mange fine kjoler og annet utstyr fra 50-tallet. Husker ikke navnet, men... Og det har vært en bruktbutikk nedenfor Polarmuseet, ved skipsverftet... men om den nå er flytta, vites ikke.

    Flott oversikt.

    ReplyDelete
  13. RETO på Kvaløysletta finnes ikke dær mere, vet ikkje om den e nedlagt eller flytta en annen plass. Men nå er det Hundebarnehage og skole i de lokalene.

    ReplyDelete