Tuesday, October 4, 2011

Du vil like: Terry Pratchett (BfKoaa 1) - You'd like: Terry Pratchett

Dette er første av potensielt flere innlegg kalt BfKoaa (=bokanbefaling for Karianne og alle andre).

Jeg leser en del forskjellige og litt rare bøker i tillegg til noen veldig populære bøker (se her for eksempel på sistnevnte). Jeg klarer ikke å lese bøker på norsk, ikke fordi jeg ikke kan men fordi jeg er ute av stand til å motivere meg sjøl til å gjøre det, så det blir mest engelsk.

En av mine yndlingsforfattere er Terry Pratchett. Han er britisk og har (heldigvis) skrevet masse humorfantasybøker, de aller fleste med handling på Discworld. Terry Pratchett  sine bøker er svært populære i Storbritannia og mange har blitt oversatt til en rekke språk, blant annet norsk.

Discworld er en verden som er rund og flat og som støttes opp av fire elefanter som står på ryggen av en supersvær skilpadde som svømmer rundt i universet. Mange av bøkene har handling i byen Ank Morpork.

De aller fleste bøkene er mer eller mindre frittstående og hver bok har ofte et tema. Going postal handler for eksempel om etablering av postvesenet i Ank Morpork (blant annet ved hjelp av en golem og et berg av brev som har et brennende ønske om å bli sendt). En av yndlingsbøkene mine er Monstrous regiment som handler om blant andre et troll, en nykter vampyr avhengig av kaffe og ei jente som verver seg til en krig ingen vet hvorfor blir kjempa.

Om du ikke vil lese bøkene sjøl, går det an å la noen andre lese dem for deg. Tony Robinson (han som spilte Baldrick i Blackadder) har lest inn veldig mange av bøkene på lydbok, og de er helt fantastisk underholdende. I tillegg har det blitt laga hørespill av en del bøker, og spilt inn flere minitvserier. Mange av bøkene har jeg både lest, hørt lydbok, hørt hørespill av og sett minitvserier av, jepp jeg liker dem kjempegodt :))

Om jeg skulle anbefale en å begynne med, vil jeg si enten Equal Rites (om hekser og trollmenn) eller Wee Free Men (om små blå menn kalt pictsies).

Foto: Bøllemamma
Noen av de mange bøkene jeg har som er skrevet av Terry Pratchett eller om Discworld.
Some of the many books I have that are written by Terry Pratchett or about Discworld.

 
 Terry Pratchett writes great books, funny and heartwarming. You should pick one up!

5 comments:

  1. *iiiik!!* Hurra for bokanbefalinger! Jeg skal komme meg på biblioteket med en gang! Også blogge om det etterpå og linke til deg *hihi*. Har lagt igjen en kommentar til deg angående gluten og hvete på lavkarbo'n, forresten. Trur kanskje det er er skalkeskjul? Hva trur du?? Ha en fortreffelig dag!

    ReplyDelete
  2. ikke lest noe av han! men høres bra ut:)

    ReplyDelete
  3. Glemte å si at Terry Pratchett selger nest flest bøker i England (J.K Rowling troner helt klart øverst).

    Håper du er fornøyd, Karianne ;) Har laga meg en liten liste over flere bøker og forfattere, så de dukker nok plutselig opp i et innlegg :D

    ReplyDelete
  4. @ Karianne: Skulle prøve å legge inn en eviglang kommentar på lavkarboinnlegget ditt, men får ikke til. Er en eller annen bøgg i kommentarsystemet trur jeg.

    ReplyDelete
  5. han er jo en ypperlig forfatter da.
    Et lite tips her i tillegg, siden de er kommet på lydbøker og passer for ungdom. Skaffe seg boka på både lydbok og vanlig bok. Samtidig som du leser teksten får du den på øret, kjempeflott måte å lære engelsk på...
    .. ja ikke du da Bøllemamma, men for ungdom som sliter med engelsk så er det en god ide ;)

    ReplyDelete