Monday, October 3, 2011

Full kylling - Drunk chicken

Den nydeligste og møreste kyllingen jeg spiser er når Bøllepappa lager ciderkylling. Opprinnelig skulle kyllingen hatt øl i seg, men av glutenfrie hensyn pleier han å lage den med en halvliter pærecider. Alkoholen fordamper, men smaken sitter igjen :)

Du trenger
1 kylling (1,4 kg)
1 halvliter pærecider
smør/margarin
krydder

Framgangsmåte:
Varm stekeovnen til 180 grader.
Skyll og tørk kyllingen
Åpne cideren og drikk ca. en dl av den. Stopp der ;)



Lag hull med i boksen med en spiss kniv.



I en kjele, smelt smør og ha i det krydderet du ønsker å ha på kyllingen.



Tre kyllingen over boksen.



Pensle kyllingen godt med kryddersmøret.



Ha i ovnen. Pensle hver 15-20 min. Stekes i ca 1 t og 15 min eller til den er gyllen og ferdigstekt.



Ta forsiktig ut av ovnen så kyllingen ikke velter.



Server  med grønnsaker, bernaise og ris.



Perfekt arbeidsfordeling: Bøllepappa lager mat, Bøllemamma tar bilder :)


The loveliest and most tender chicken I get is when Bøllepappa makes cider chicken. The original is made with beer, but because the chicken needs to be gluten free, he makes it using a half liter of pear cider. The alcohol dissapates, but the taste remains :)
You need
1 chicken (about 1,4 kg)
1 half liter of pear cider
butter/margarine
spices

What to do:
Preheat the oven to 180 degrees.
Rinse and dry the chicken
Open the cider and drink about 1 dl and no more ;)
Make holes in the can with a sharp knife
Melt butter in a pan and add your preferred spices
Place the chicken on the can
Batter the chicken with the butter
Place in the oven. Redo the butter every 15-20 min. Roast in oven for 1 h and 15 min or until it’s golden and done.
Take the chicken out of the oven carefully.
Serve with veggies, béarnaise and rice.

5 comments:

  1. Oi! Dette så fancy ut! Namnam! Jeg vil gjerne har boktips til Karianne. Hehe. Har svart deg mer utfyllende inne hos meg.

    ReplyDelete
  2. Ah, Det så passe avansert ut... særlig å balansere den inn og ut. Tenker det smakte :)

    ReplyDelete
  3. Veldig spent på blåggpåst, ja!! Wuha!

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Fantastisk! Dette må testes :)

    ReplyDelete