Wednesday, October 26, 2011

Heklepynt: Kongle

Jula begynner å nærme seg, og her i Bøllehuset er vi i full sving med julegavehandling. Det at vi er så ivrige med julegavehandling er ikke noe ønske om å være ekstremperfeksjonister. For noen år siden var jeg i byen og handla sånn circa halvannen uke før jul. Jeg var i flere butikker, blant annet på byens peneste glasstøybutikk. Folk var bare rett og slett helt gærne. Det å komme seg fram til disken var en skikkelig kamp, og mange av byens penere fruer hadde et stivt og ganske kokko blikk der de stima rundt omkring for å få tak i det de skulle ha før de trampa bort til disken.

Da jeg kom hjem med tunge bæreposer på glatta hadde jeg bestemt meg; ALDRI mer. Derfor har vi innført regelen her i huset at de aller fleste, og helst alle, julegaver skal være handlet inn før desember begynner, og så tilbringer vi desember med å kose oss mest mulig.

En ting som er vel verd å kose seg med er å lage julepynt. Hva koser du deg med før jul?

Foto: Bøllemamma
Grankongler som har åpna seg og er klare for jula

Hekla julepyntkongle
Se oppskrift på stor røyksopp for forklaring på merking av maske og hank.

Du trenger:
Garn, velg en fin farge og ha en liten sølvtråd sammen med garnet for litt ekstra skinn, h
eklenål nr 3 - 4 og vatt.
Her jobber du deg fra spissen og opp mot toppen.

Begynn med en ring; lag en maske og snurr trådenden to ganger rundt pekefingeren
Rad 1. 4 fm i ring, kjm i 1 fm for å avslutte (4)
Dra til ringen
Rad 2. øk i hver 2. m, (6), sett i merketråd,
Rad 3. fm rundt (6)
Rad 4. øk i hver 2. m (12)
Rad 5. fm rundt (12)
Rad 6. øk i hver 4. m *øk, 3 fm* (15)
Rad 7. fm rundt (15)
Rad 8. øk i hver 5. m *øk, 4 fm* (18)
Rad 9. fm rundt (18)
Rad 10. øk i hver 6. m *øk, 5 fm* (21)
Rad 11. fm rundt (21)
Rad 12. øk i hver 7. m *øk, 6 fm* (24)
Rad 13. - 18 fm rundt (24)

Rad 19. fell hver 7. m *fell, 6 fm* (21)
Rad 20. fm rundt (21)

Rad 21. fell hver 3. m *fell, 2 fm* (18)
Rad 22. fm rundt (18)
Rad 23. fell hver 2. m (12)
Rad 24. fell hver (6)
La ca. 100 cm være igjen av det lilla garnet og dra tråden ut av løkka, men ikke dra til. Bruk nål og dra tråden gjennom ytterste del av hver fm rundt, tre og tre, og dra så til.


Bruk sølvtråd til å pynte med noen stjerner om du har lyst.



Foto: Bøllepappa
Kongle med stjerne på

Dette er en original Mekkeme oppskrift. Om du ønsker å selge ferdige produkter basert på oppskrifta, ber jeg om at du krediterer Mekkeme som opprinnelse til produktet. Ikke legg oppskriften ut på andre sider, legg heller en link til dette innlegget.


3 comments:

  1. Heeelt enig. Nei vi skal ikke stresse og mase i jula, men kose oss og ta det med ro. Jeg begynner også tidlig med julegaver. Har noen allerede i hus. Den første kjøpte jeg i februar da jeg kom over et skikkelig Lego-varp som jeg ikke kunne la gå fra meg;)

    Også blir det litt hjemmelaget. Nå strikker jeg votter, sånne selbu-aktige, røde og sorte med hjerter på.
    Her i huset er vi glad i tradisjoner (les:mattradisjoner) så vi lager forskjellig juelmat, sylte(av ribbe)og leverpostei. Også en del snacks. Ikke så mye kaker. Og dette gjør vi sammen, store og små. Veldig koselig. Også røkelse og julemusikk legger stemningen:))

    Kjempefine kongler, takk, de vil jeg prøve så la de under favoritter:)

    Ha en herlig dag

    ReplyDelete
  2. Flink du er som faktisk klarer gjennomføre det, jeg har sagt det hvert år jeg, men like fullt er jeg en av de der med kokkoblikk like før jul. Hehe. Men i år er jeg hvertfall tidlig ute med pakkekalenderene- bare å pakke dem inn så er de klar!

    Nå leter jeg etter inspirasjon til juleverksted, for det har jeg store planer om å ha i år. For enig med deg, desember skal være kos- så skal virkelig virkelig prøve få alt unnagjort neste måned.

    Ha en fortsatt fin onsdagskveld!

    ReplyDelete
  3. jeg elsker å kjøpe julegaver, så det er bare kos for meg! selv i desember.. ikke så mye hjemmelagt her..

    Førjulstiden er det beste jeg vet!

    ReplyDelete