Thursday, October 6, 2011

Høstfarger? - Autumncolors?

Foto: Bøllemamma






























Høsten har kommet for fullt, i alle fall her jeg bor, og bladene på trær og blåbærlyng har blitt gule og røde og oransje. Både i bloggverden og ute i naturen bugner det av høstfarger for tida. Det er godt for sjela den korte stunda før vinteren setter i gang for fullt.

De siste dagene har jeg gått og tenkt og nytt fargene, mens jeg har humra litt for meg sjøl og tenkt; men de nydelige fargene er jo der hele tida, det er bare det at vi ikke ser dem ellers på året. Sånn er det med mange ting, de ligger der gjemt og venter på å bli oppdaga.

Trærne og plantene er så økonomiske at de lagrer energien fra klorofyllet til neste år. Klorofyll gir grønnfargen til blader og er batteriene til plantene. De er som våre mitokondrier, men i stedet for å ta energi fra andre organismer og forbrenne dem som vi gjør, produserer de sin egen energi ved hjelp av sola og CO2. Klorofyll er en dyr celledel å produsere for planten, og derfor trekker de den energien inn i den delen av kroppen sin som de tar vare på så energien ikke skal gå til spille når bladene faller. De fargene vi ser på bladene nå er der hele tida, gjemt under den vakre grønne fargen som klorofyllet gir i sommermånedene.

For meg er naturen full av gjemte skatter som er der bare jeg leiter godt nok. Nå når vinteren kommer snart så snart, føler jeg at jeg må fylle opp med alle skattene og lagre dem for mørket som kommer.

Ha en herlig høstdag :)

Foto: Bøllemamma
Geitrams (Epilobium angustifolium)

Autumn has truly arrived, at least here where I live, and the leaves on the trees and on the blueberry heath have turned yellow and red and orange. Amazing autumn colors are all over, both in nature and in the blogosphere; good for the soul in the short time left before winter comes.


Lately I’ve been watching the colors, thinking and enjoying them, all the while smiling to myself and thought; but these beautiful colors are there all summer, it’s just that we don’t see them other than during autumn. Many things are like that, they lay hidden, waiting to be discovered.

Trees and plants are economic and store the energy from chlorophyll for next year. Chlorophyll give leaves their green color, and are the plants’ batteries. They’re like our mitochondria, but instead of taking energy from other organisms and process them like we do, they produce their own energy using the sun and CO2. Chlorophyll is expensive for the plant to produce, so they draw the energy from chlorophyll in to the parts of the plant that is kept during winter. The colors we see on the leaves now are there all the time, hiding during the summer months under the wonderful green color that the chlorophyll gives.

For me, nature is full of hidden treasures that are there if only I look for them. Now that winter is coming so very soon, I feel like filling up with all the treasures and storing them for the darkness that’s coming.

Have a lovely autumn day :)


Foto: Bøllemamma

3 comments:

  1. nydelige bilder,
    men så digger jeg høsten, da.
    :)

    ReplyDelete
  2. Hei Du! Så morsomt at du også skriver på engelsk. Jeg begynte med det etter at folk kommenterte at de ikke kunne norsk, hehe.

    Koselig med den lange kommentaren inne hos meg! Jeg trur vi er enig om ganske mye når det gjelder diettering. Også skal jeg sjekke linken!

    Ha en god dag! Høsten er topp!

    ReplyDelete
  3. Så man ikke blir mett :)

    Flotte bilder!

    ReplyDelete