Tuesday, October 11, 2011

Jane Austen og kompiser (BfKoaa 2) - Jane Austen and buddies

It is a truth universally acknowledged that... Slik begynner Jane Austen sin fantastiske bok Pride and Prejudice, på norsk Stolthet og Fordom. Jeg har lenge vært lett bergtatt av Jane Austen og har lest mange av bøkene hennes om og om igjen. Selvfølgelig har jeg sett miniserien til Pride and Prejudice et utall ganger. Jeg skal innrømme at jeg som oftest begynner midt i miniserien og så pløyer jeg gjennom resten i løpet av en ettermiddag og kveld.
Foto: Bøllemamma
Pride and Prejudice - Sukk hjerte, brist ikke, han elsker meg men han ist ikke (PS. Lyset over hjertet til Mr Darcy er fordi han lengter etter meg, har ingenting med blits å gjøre)
He loves me, he loves me not (PS. The light over Mr Darcy's heart is because he's longing for me, not from any flash)

Og Colin Firth er bare helt herlig når han er så prektig. En annen av yndlingsbøkene mine som Jane Austen har skrevet er Persuasion. Den er litt mørkere og mer voksen enn noen av de andre (Emma blir jeg bare irritert av). Alt i alt er jeg ganske glad i Jane Austen bøker. Så når jeg kom over denne boka blei jeg ganske begeistra:

Foto: Bøllemamma
Pride and Prejudice med litt ekstra krydder
Pride and Prejudice with a little extra spice

Har jeg forresten sagt at jeg syns zombier er ganske så skrekkelig kule (bokstavelig talt)? Pride and Prejudice and Zombies, skrevet av Jane Austen og Seth Grahame-Smith, er egentlig litt å banne i kjerka, men den var ganske så morsom. Den bruker mange av setningene og avsnittene til Jane Austen, bare med zombier skutt inn her og der, og noen plasser er ting nødvendigvis skrevet om. For eksempel begynner boka med: It is a truth universally acknowledged that a zombie in posession of brains must be in want of more brains. Ellers er alle elementene fra Pride and Prejudice der, bare med zombier, og søstrene Bennet er steike gode til å drepe zombier, underholdende nok.

Det har også kommet en oppfølger til zombieboka som beskriver forhistorien til Pride and Prejudice and Zombies, og som heter Dawn of the Dreadfuls skrevet av Steve Hockensmith. Jeg har begynt på den, men har ikke helt fått pløyd meg gjennom enda.

Dette er del to i serien BfKoaa - bokanbefaling for Karianne og alle andre, håper du likte den :)

Foto: Bøllemamma
Fra venstre: Persuasion av Jane Austen, Pride and Predjudice and Zombies av Jane Austen og Seth Grahame-Smith og til slutt Dawn of the Dreadfuls av Steve Hockensmith


It is a truth universally acknowledged that… So begins Jane Austen’s wonderful book Pride and Prejudice.  I have enjoyed Jane Austen’s books for many years and have read them over and over. I have, of course, seen the BBC miniseries based on Pride and Prejudice many times (I often start midway through and watch the rest during one evening. And Colin Firth is just gorgeous when he’s being a prig.

Another of my favorite Jane Austen books is Persuasion; it’s a bit darker and more grown up than some of her other books (Emma annoys me). All in all I’m really fond of Jane Austen books, so I was excited when I found the book Pride and Prejudice and Zombies written by Seth Grahame-Smith. The book is fun and uses a lot from the original book, only with a zombie here and there. Some parts are rephrased or written a little differently. For example, the book starts with: It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains. All the elements of Pride and Prejudice are there, only with zombies, and the Bennet sisters are amazingly great at killing zombies.

There’s also a prequel  to Pride and Prejudice and Zombies called Dawn of the Dreadfuls written by Steve Hockensmith. I’ve started reading it, but haven’t managed to finish it yet.

3 comments:

  1. Men hallo! Jeg har aldri helt "skjønt" Austen (skjønner generelt ikke historier som dreier seg om heaving bodices og forelskelser, klassisk litterære eller ikke), men denne zombie-greia høres meget lovende ut! Jeg er tilhenger av zombier! Bør nok sjekkes ut.

    ReplyDelete
  2. Hva er ditt favorittmoment i tv-serien?? (Kjenner så mange som har ei scene som de bare elsker!) Jeg sier mitt, hvis du sier ditt! *hihi* Har lest alt av Austen sjøl, men ikke zombiebøkene enda. Men det skal jeg nok en dag!!

    ReplyDelete
  3. @Klissi: Liker kliss, og skjemmes ikke heller, syns det er deilig avslappende :) Når det i tillegg blir zombier i bildet blir jeg veldig fornøyd.
    @Karianne: Når Mr Darcy har bada har han jo ikke handduk for handa. Synd det ;)

    ReplyDelete