Wednesday, October 5, 2011

Jeg lever i ordtak - I live in proverbs

Dagene (og kveldene og nettene) har vært ganske så travle i det siste, så jeg har ikke fått laga sopphekleoppskriften som planlagt (den blir skikkelig bra, trur jeg). Så jeg tenkte jeg heller skulle fortelle om alle ordtakene som går i hodet mitt. Fordi at jeg for tida syns jeg ofte tenker i ordtak eller floskler (er det det det heter?). Det kan være at hjernen min er alene - av og til føler jeg meg litt som en zombie og da er det lettere å tenke i ferdiglagde setninger.

Sjøl om jeg praktiserer ikke be om råd du ikke vil ha, skjønner jeg at det er vanskelig å ikke gi råd. Nettopp et godt men uønsket råd førte til at uten mat i magen duger helt(inn)en ikke kom inn i rekken, og dermed sover Lillebølla bedre og jeg får anledning til for eksempel å skrive blogg. Så var ikke det rådet så uønsket allikevel. Men når hjernen min er alene, så er jeg ikke så mottakelig for råd, hverken som jeg ber om eller som jeg ikke ber om. Vi har også styrt masse med mat i det siste, alt i moderasjon har vært kraftig inne i bildet for både store og små.

Jeg har en pakke som kommer til å bli sendt bedre seint enn aldri fordi jo mer man har å gjøre, jo mer får man gjort. Det er selfølgelig grenser for hva man (i dette tilfellet kvinne) får gjort. Trur jeg.

Og sist men ikke minst, er det et par som lyser opp hverdagen. Det er bedre med en enn med ingen - Lillebølla er kjempetrivelig å være sammen med. Sjøl om hjernen min er alene og jo mer man har å gjøre, jo mer får man gjort, så er det viktigste at det er ikke hvordan man har det men hvordan man tar det :)

Har du noen ordtak som svirrer i hodet ditt?

Foto. Bøllemamma

My days (and evenings and nights) have been quite busy lately, so I haven’t been able to make the mushroom crochet recipe as planned (I think it’s going to be really good). So I thought I’d rather tell you about the (Norwegian) proverbs that are going around in my head. Because these days, I have a tendency to think in proverbs or sayings.  It could be because my brain is alone – sometimes I feel a bit like a zombie, and it’s easier to think in readymade sentences.

Although I enforce don’t ask for advice if you don’t want them, I know it’s difficult for people not to give advice. It was precisely such good but unwelcome advice that lead to the hero(ine) doesn’t work without food (works better in Norwegian). And now Lillebølla sleeps better and I get to write blogposts for example. So maybe the advice wasn’t all that unwanted. But when my brain is alone, it’s difficult to receive both wanted and unwanted advice. We’ve also been really focused on food lately, and all things in moderation has been a lot on our mind.

I have a package that is going to be sent better late than never, because the more you have to do, the more gets done. There are of course limits to what’s possible to get done. I think.

And lastly, there are a couple of proverbs that light up my everyday life. One is better than none – Lillebølla is a lovely girl to hang around with. Even though my brain is alone, and the more you have to do, the more gets done, the most important thing is that it isn’t how you are, it’s how you take it (also works a lot better in Norwegian ;) )

Do you have any proverbs swirling in your head?

8 comments:

  1. ... Ikke før jeg leste her, nei.. men nå derimot :)

    ReplyDelete
  2. Flotte ordtak.
    Det er ikkje lenge sidan eg hadde innlegg om ordtak på bloggen min.
    Velkommen som følger, og takk for koseleg kommentar på sist innlegg :)

    ReplyDelete
  3. .... og på tross av at du lever litt på halvtolv og føler deg ute på tynt vann (slike ordtak opererer jeg med =), deler du hver dag litt fra livet ditt og familien din sitt. imponerende! og til å ta av seg hatten for.

    TAKK =)
    klem.

    ReplyDelete
  4. he he, kjenner meg igjen maks, må av og til holde meg for munnen for at ikke alle ordtakene skal ramle ut!

    ReplyDelete
  5. Hihi, oh yes!

    Hilsen meg som ihvertfall ikke går over bekken etter vann,
    ...-så ofte.

    ReplyDelete
  6. Ting tar tid er grunnleggende ord for min eksistens! Og det er bedre med system i rotet, enn rot i systemet (og de fleste som kjenner meg, vet at dette er veldig treffende). Siden jeg er oppvokst i Gudbrandsdalen må jeg også nevne farmors yndlingsfrase: håpp`å`sprett såmm æn hånnå på`n varm grautbehtta (ca oversatt: hopper og spretter som en hane på varm grøt/uelegant dans, hehe).

    ReplyDelete
  7. Tusen takk for masse trivelige kommentarer. Som mor mi ville sagt: "Det varmer mitt unge hjerte!"

    Ha en nydelig onsdagskveld!
    Stor klem

    ReplyDelete
  8. Hmmmm ja, til tider er det mye ordtak!
    Mitt mest brukte for tiden er "Det er fordeler og ulemper med alt!" Og "Det er imotbakke det går oppover"

    Klæm

    ReplyDelete