Wednesday, October 19, 2011

Så du syns jeg burde... - So you think I should...

Først skulle jeg få i gang amminga. Det tok ei uke, men det gikk med de rette ordene og god støtte fra de fantastiske hjemmejordmødrene.

Så skulle jeg fullamme de første seks månedene sa helsesøster, WHO og alle andre. Det innebar masse øking (har en stor og sulten baby). Fullamming innebærer at man ikke skal gi babbis noe annet enn morsmelk, inkludert vann (bortsett fra at "barnet skal få tran fra 6 ukers alder").

Vi har blitt ammeakrobater, Lillebølla og jeg. Jeg har amma ho mens vi begge sitter fastspent i bilen, med meg i vinkel over vogna og over stellebordet, mens ho sitter på kanten av stellebordet og mens jeg går og leiter etter sopp i skogen (flere ganger). Vi har til tider holdt på med laid-back breastfeeding (for tida betyr det at ho sitter på kne i fanget mitt og stuper etter den puppen som ønskes for øyeblikket - bytte, bytte, bytte - mens ho hikster av glede). Vi har til og med lært oss trikset med å amme begge puppene liggende uten å flytte ho over på andre sida av meg (først den øverste så den nederste).

"Barnet skal få smake på mat fra det er 4 måneder." Men da fullammer jeg jo egentlig ikke? Så klart Lillebølla fikk smake på alt mulig rart, vi fikk jo beskjed om at dette ville bidra til at ho ikke blei så kresen (og ho elsker jo mat siden ho er så stor og sulten).

Så, når Lillebølla var 6 måneder kom den magiske dagen da alt skulle endres. Sim salabim. Fra de er 6 måneder skal babbiser få fast føde. Fra glass eller grøt. Vi foretrakk baby-led weaning, så verken glass eller grøt, men at ho spiste sjøl fra første stund. Joda, sa legen, men om ho får grøt vet du at ho får i seg "en porsjon".

En sein kveld det var så bratt og solstrålen vår ikke ville sove, fikk ho grøt. Den ville ho ikke ha. Ikke i det hele tatt. Bøllepappa måtte spise den og sa at den var smakløs. Det har de fleste av de andre grøtene vi har testa også vært. Da er det ikke så rart at Lillebølla ikke vil ha, syns vi, ho som heller spiser fårikål ("namnamnam").

Foto: Bøllemamma
Fårikål for Lillebølla
Lam and cabbage for Lillebølla
Jeg skjønner ikke helt hvordan den grøten blir en "porsjon". Ikke vil jeg tvinge mat i ho heller, fordi jeg ikke helt forstår at det skal være rett. Nå er ho datra mi, så å tvinge ho vil ikke fungere allikevel.

En annen sim salabimfaktor er at ved 6 måneder skal vi plutselig slutte eller kutte ned på nattamminga. Fordi:
- Nattamming skader tennene hennes (ho har ikke fått tenner)
- Ho spiser seg opp i løpet av natta og spiser ingenting på dagen (ho spiser hele dagen, det er stort sett det vi gjør for tida)
- Ho sover bedre om ho ikke spiser på natta (vi pleier begge å sove gjennom ammestundene på natta, ho ligger i armkroken).

Så hva mener de jeg skal gjøre når ho våkner på natta og vil ha mat; la ho skrike seg hes (ho er jo en stor og sulten baby med en sterk stemme)?

Foto: Bøllemamma
Vi har prøvd en del forskjellig, det eneste som funker er Hipp. Da spiser Lillebølla det sjøl med handa si.
We've tried several types of porridge, only one of them works, and then only if Lillebølla is allowed to eat it with her own hand.
In the beginning, I had to get the breastfeeding going. It took me a week to get it right, with a little help from the home birthing midwives.

Then I was supposed to breastfeed exclusively according to the health visitor, WHO and everyone else. That meant a lot of milk-increasing (I have a big and hungry baby). Breastfeeding exclusively means that you’re not supposed to give the baby any other sustenance, including water (except “the child must be given cod-liver oil when 6 weeks or older”).

Lillebølla and I have become breastfeeding acrobats. I have breastfed her while we’ve both been buckled down in the car, with me bent over the pram and over the changing table, while she sits on the edge of the changing table and while I walk around looking for mushrooms. We’ve also done laid-back breastfeeding (these days that means that she sits on her knees in my lap and dives for the desired boob, switching back and forth, while she’s bubbling with glee).

“The child should start tasting food at 4 months.” Doesn’t that mean that I’m not breastfeeding exclusively? Lillebølla was, of course, allowed to taste a variety of food, we were told this would make her less picky as she grows older (and she loves her food, being a big and hungry baby).

When Lillebølla reached that magic day when she turned 6 months, everything was supposed to change in an instant. Abracadabra. When a baby reaches 6 months it must be given regular food, meaning porridge or from a jar. We preferred baby-led weaning, so no porridge or jar, but Lillebølla feeding herself from the get go. Sure, the doctor said, but if you give her porridge, you know she’s getting “a portion”.

One late night, or should I say a dark and stormy night, when our little ray of sunshine couldn’t fall asleep, we gave her porridge. She didn’t want it. At all. Bøllepappa ate it and said it was tasteless.  As has the other kinds of porridge we’ve bought for testing. No wonder Lillebølla doesn’t want any; she’d rather eat lam and cabbage (traditional Norwegian food during autumn) (“namnamnam”). I don’t really get how that equals “one portion”. And I don’t want to force-feed her either, I don’t see how that’s the right thing to do. Her being my child, that would never be possible anyway.

Another abracadabra-factor is that at 6 months we’re supposed to reduce or fully stop breastfeeding at night. Because:
- Night-feeds damage the teeth (she hasn’t got any teeth).
- She’ll eat all night and be full until late in the day (she eats all day, that’s mostly what we do during daytime).
- She sleeps better if she doesn’t eat during the night (we both sleep while she eats, lying next to me in our bed).

So what do they think I should do when she wakes up during the night and wants food, let her cry from the top of her voice (she is a big and hungry baby with a strong voice after all)?

14 comments:

  1. Kjenn etter hva som passer best for deg.
    Det finnes ingen oppskrift, selvom det virker sånn.
    Jeg har ammet alle mine om nettene helt til jeg var sikker på at de fikk i seg nok mat på dag/kveldstid. For noen tok det 8 mnd, for andre 14 mnd...
    Få av mine barn har likt de grøtene, og det forstår jeg godt, de er jo ikke gode. Jeg har laget havregrøt med havregryn og vann, i begynnelsen lot jeg det stå natta over i kjøleskap (vann og gryn) for å få fram jernet skikkelig.

    Og jeg har gitt dem samme middagen som vi andre spiser, bare mindre salt.
    :)
    Dette er kun ment som inspirasjon, ddu finner jo selv ut hva som passer best for deg/dere.

    :)

    ReplyDelete
  2. Så godt å høre, Bondekona. Syns det er mye mas og litt oppskriftopplegg det oppfordres til, og det er i seg sjøl en umulighet siden ingen foreldre er like og ingen barn er like.

    ReplyDelete
  3. Her natteammes det fremdeles for fullt til tross for tenner! Tror man må regne med litt ekstra av det med BLW. Jeg opplever iallfall for meg personlig at det ikke er hvor mye jeg spiser til kvelds som teller, men hvor mye jeg spiser i løpet av dagen. Hvis jeg ikke får i meg nok, blir jeg sulten om natta uansett kvelds!

    Det virker litt likt for Bolle. Det er jo vanskelig å si hvor mye som går ned, men vi har middag rett før leggetid (i femtida, hun legger seg 6-630 med pupp på senga og påfølgende tannpuss), og jeg har ikke merket noen forskjell på sovingen mellom dagene hvor hun spiser en kvart kjøttpølse, en halv potet og noen tomater, og de dagene når hun har slikket på en brekkbønne.

    Tror grunnen til at barn "sover bedre" på grøt er at det er mange som blir sovemodne omtrent i den alderen.

    Hvis man vil venne av om natta blir det grining! Tror ikke babyen har vondt av det så lenge den bæres, men det er jo til gjengjeld desto verre for oss foreldre å høre på. Har funnet ut at jeg ikke gidder. Prøver å trøste når hun våkner uten pupp, hvis det ikke virker får hun mat. Noen ganger er hun sulten, andre ikke. Men hun sover aldri gjennom natta!

    Re grøt så lager jeg en blanding av hirse- og havregryn (ingen av disse trenger å bløtlegges iflg. mattilsynets brosjyre fra helsestasjonen) som en grøtpannekake. Ikke det beste Bolle vet med mindre den lages med fruktmos. Gidder ikke å stresse, hun tar den melka hun trenger og spiser det hun gidder, og det høres det ut som din datter gjør og!

    ReplyDelete
  4. Ja, det er alltid viktig å finne ut hva som passer best for nettopp deg og ditt barn.
    Vi vet jo alle hva som er bra (frukt, grønt og korn..) og hva som ikke er bra(sukker, salt og for mye fett osv), så er det bare til å prøve seg fram.
    :)

    Men det er nettopp den perioden mellom fullamming og "vanlig" mat som er vanskeligst.

    Du finner utav det!
    :)

    ReplyDelete
  5. oj,dette er så lenge siden (5 år) at jeg klarer ikke gi deg så mange tips!
    men jeg husker at hvis du kutter nattamminga, så vil barnet avvennes vanen med å våkne for å få mat -og slik få en mer sammenhengende søvn om natta. Noe som er godt for mor også..

    Amming i tide og utide, synes jeg selv er en uting. For begge parter!

    Få det inn i et system:)
    lykke til!

    ReplyDelete
  6. Jammen ikke lett, det der, alltid! Ungen må jo ha mat, og noen trenger mer enn andre. Noen babyer våkner nok mer av vanen å spise på natta, enn det at de faktisk er sulten. Har du prøvd å gi sutt eller ei flaske vann på natta istedenfor pupp og det ikke funker, nei så får du fortsette å amme på natta. Men er nok muligens større sjangs for at ungen kanskje våkner på natta hvis en ligger på samme rom som ammende mor:). Men 6 mnd er vel ikke en alder en nødvendigvis trenger å forvente at ungen sover fra 7-7. Men en fordel at den gjør det når en skal tilbake til jobb... Min siste unge hadde alltid økte natteamminger når han trengte å øke antall måltider med fast føde på dagtid... En må bare prøve seg fram. Men har du ingenting imot natteamminger, så go for it!:)

    ReplyDelete
  7. Hehe godt sagt :)
    Kunne skrevet opp og ned i mente opp amming og full amming da jeg har hatt 4 stk puppefikserte små gull...
    De 2 eldste fikk pupp til de var 2 år, de 2 yngste til de var 1 år. Jenten har stortsett bare fått pupp til de var 6 mnd og 8 mnd. Guttene har vært mere glupsk og begynte med grøt/middagsglass/fruktpure´ da de var 4-5 mnd. Hvor jeg vil med dette er jeg ikke sikker på hihi....men pupp er sundt ;)

    Keep up the good work :)

    Hanne=)

    ReplyDelete
  8. Haha, "likes" var aimed at Bondekona.. men så måtte jeg amme så Whitebite fikk sneket seg innimellom :o) System ja.. hørt om det en gang.. Bolle har heldigvis laget et slags eget system med faste måltid inkl. 1 om natta, men det er jo ikke alle barn som gjør det. Føler meg heldig, siden man ikke kan kjøre full BLW uten feed on demand. I all hemmelighet synes jeg nattammingen er litt kos *blush*

    ReplyDelete
  9. Ikke lett det der! Hadde seriøst ikke tenkt at knøttet skulle få noe annet enn puppen frem til 6 mnd, men det gikk ikke! Og jeg var litt skuffa, for selveste helsedirektoratet sa jo at det var feil... hahahaha. Han fikk smake grøt ( ei tskje) fra han var 4 mnd og fra fem mnd fikk han en hel kveldposjon. Nå er han oppe i grøt til formiddagen og kvelds pluss litt frukt og middag (seks mnd straks). Nå er han en ganske lang kar og ikke spesielt rund så han trenger nok mye næring. Finn ut hva som passer for dere, det viktigste er jo at vi faktisk ammer, eller??? hehehehe Ammer om natta når han vil ha puppen, men i de siste dagene våkner han først klokka seks... og det er deilig det! Lykke til!

    ReplyDelete
  10. Heia

    Tusen takk for så mange trivelige kommentarer. Jeg trur dette er et tema som det er lett å bli ganske opptatt av når man (kvinne) er midt oppe i det, og det er viktig å finne ut hva som funker for babbis, mor, far og hybelkaninene :)

    ReplyDelete
  11. Ja, engasjerende tema! Newsflash! Jeg har fått Bolle til å "like" grøt! Det likner nok mer på morsmelk-grøt, som jo helt håpløst, for den blir jo til suppe etter to minutter. Trikset var å ta oppi kanel samt lage den av havremelk, som antakelig er ganske søtt selv uten tilsatt sukker. Da gikk det ned på høykant. Rare bolle.

    ReplyDelete
  12. Nattamming er me akkurat ferdige med, og frøkna er akkurat blitt eitt år. Gjer det som er best dor deg og din lille bølle. Min meining er at 6-mnd gamle babyar ikkje er heilt klare til å slutte tvert, og ein sovande baby er bedre enn ein gråtande baby.

    Når det gjelder graut, så brukar eg å ha litt havregryn oppi. Likar Hipp og småfolk-grautane best.

    ReplyDelete
  13. Ja man kan bli sprø av mindre. :-D Kjente stresset trenge seg på her, og det er over to år siden min hang i puppen sist. Rart det skal være så bastante regler du!? ;-)

    ReplyDelete