Monday, October 24, 2011

Saltkjøtt er deilig - Salt lam is delicious

Jeg hadde en vag ide om at jeg skulle legge inn oppskriften på livretten min , som er saltkjøtt, i dag. Det blir dessverre ikke like avansert som jeg planla fordi:
  • Saltkjøtt lages her i huset ved at jeg kutter opp kålrabien og vossakorven, mens Bøllepappa kokkelerer og lager maten.
  • Saltkjøtt lager egentlig seg sjøl, mens den kokte var vi på besøk (veldig praktisk).
  • Når vi får saltkjøtt på bordet, går vi bananas og (som mora mi pleier å si) gasser oss.
  • Saltkjøtt er så enkelt å lage (trur jeg da) at det ikke trenger så fænsi forklaring (får vi bare satse på).
Derfor var det bare når maten var ferdigspist og jeg satt og nøyt etterdønningene etter gassingen at jeg kom på planen min som hadde gått fullstendig i utslagsvasken.

Slik lager du saltkjøtt (sånn veldig circa):
Skjær en vossakorv og en kålrabi i biter. Skyll og kok opp salt lammekjøtt og la det putre ei god stund. Ha i kålrabi i lag med kjøttet etter ei stund. Kok opp potet. Ha i vossakorv mot slutten av kokinga. Et med sirup på sida. (Neida, det her skal være uten raspeballer, komper eller slikt noe greier.)

Ha ei kjempefin uke hvor du enn er!

Foto: Bøllemamma
Rester etter saltkjøtt (og litt yoghurt på teskjea) på fatet mitt.
Middagsfatet ble til opplysning kjøpt på Samvirkelaget i Birtavarre på 90-tallet.
Left-overs after salt lam on my plate (and some yoghurt on the spoon).
The dinner-plate was bought at the coop in Birtavarre in the nineties.
I was planning to let you in on the recipe for my favorite dish, salt lam, today. Sadly, it won’t be as good as I planned because:
  • In our house, I cut the vossakorv (sheeps sausage) and the swede, while Bøllepappa does the rest of the cooking.
  • Salt lam really makes itself. While it was simmering, we went out visiting (very practical).
  • When the salt lam lands on the table, we well and truly dive in.
  • Salt lam is so simple to make (at least I think it is) that it doesn’t need a fancy explanation.
That’s why it was only when the food was eaten and we were sitting there and enjoying the feeling of having eaten a lovely dinner that I remembered that my plan had failed.

This is how you make salt lam:
Slice a vossakorv and a swede into chunks. Rinse and set salt lams meat to boil, let it simmer for a good while. Add the swede with the meat after a while. Boil potatoes. Add the vossakorv to the meat at the end of simmering. Eat with syrup on the side.

Have a lovely week wherever you are!

6 comments:

  1. Altså ca som en komlemiddag, bare uten komle..?
    :)
    Mmmm..

    ReplyDelete
  2. Joda, nesten kompemiddag, men ikke helt :) Jeg forestiller meg og at det er enklere å lage enn en kompemiddag. Saltkjøtt er dessuten naturlig glutenfritt som alltid er et pluss :)

    ReplyDelete
  3. Hm.. vi pleide ofte å ha komle til tross for at min bror var hysterisk glutenintolerant. Lurer på hva mor pleide å ha i? Nå fikk jeg iallfall lyst på salt lam..

    ReplyDelete
  4. Og nesten som salt kjøtt erter og flesk, norsk tradisjonell sjømannskost:) Retten din hørtes absolutt "etandes ut" som enkelte sier her på mine trakter :)) Kombinasjonen kålrabi og saltkjøtt er helt snadder sammen:)

    ReplyDelete
  5. Blir det litt som lettsalta svineknoke? Det er iallefall også veldig godt. Med kålrotstappe til! :o)

    ReplyDelete
  6. @Klissi: Har laga glutenfrie komper flere ganger, men de blei gjerne små svartlilla tunge klumper som ikke var særlig gode.
    @Ingrid Andrea: Og med vossakorv i tillegg er det en uslåelig kombinasjon :D
    @Heidi: Er ikke sikker på om det blir som lettsalta svineknoke, det er ikke noe vi har spist så veldig mange ganger. Trur kanskje det er mindre salt, og i tillegg er det lammekjøtt så veldig mørt :) ...Kjenner jeg fikk lyst på det igjen.

    ReplyDelete