Tuesday, November 8, 2011

Geografiske utfordringer

Vi jentebøllene har hatt en nydelig og begivenhetsrik helg i og rundt Oslo. Før vi dro nedover visste jeg at vi skulle til både til Drøbak og Mysen i løpet av helga. Men hvor i all verden er disse plassene, det visste jammen ikke jeg. Alt jeg visste var at de var utenfor Oslo. Jeg har en latskapsoppdeling av Norges geografi i hodet, nord for, og sør for Trøndelag. Ting blir svært ullent på sørsida av Trøndelag skal jeg innrømme. Så da vi skulle på vår store utflukt måtte jeg rett og slett ta fram atlaset.

Foto: Bøllemamma
Ukjente plasser sørpå

Til de som ikke vet (med andre ord meg), ligger Mysen og Drøbak i Østfold.

Foto: Bøllemamma
Mer velkjente plasser lenger nord

Her oppe i nord, henger jeg bedre med. Jeg vet for eksempel at det fins i alle fall to plasser som heter Spildra, to øyer som heter Arnøya og to plasser som heter Kjøllefjord, og jeg kan skryte av at jeg har vært på de fleste av de plassene. Bare så du vet det, altså (imponert???).


Foto: Bøllemamma; Kunstner: fetter Bølle
Noen som virkelig har peiling på geografi er fetter Bølle.

Har du noen norgesgeografiske hull å skryte av?

9 comments:

  1. Jeg har aldri vært nord for Trondhjem, og ikke gått i norsk skole siden 9. kl., så man kan si at hele norgesgeografien min er et hull. Et svart hull, muligens. Glemte et øyeblikk hvor langt nord du bor, dere har jo vært på langtur!

    ReplyDelete
  2. Imponerende grundig undersøkelse.. Atlas :)

    Her er det store hull i geografi. De blå spørsmålene er faktisk de aller verste i Trivial. Drøbak var forresten ikke helt ukjent. Har badet i Drøbaksundet 31 mai ett eller annet år :)

    Flink Bøllefetter!!
    Ha en fin dag :)

    ReplyDelete
  3. Eg er veldig glad for å ha fått litt betre kjennskap til nord-noreg etter blogginnlegget ditt. Eg har vore i Lofoten, og på 4H-leir i lyngen utanfor Tromsø! Vil gjerne reise meir nordaførr, men det er jammen langt å reise! Vonar du hadde ein fin tur!

    ReplyDelete
  4. Geografikunnskapene i orden her etter mye bilkjøring før flybilletter ble billige! Og du vet at vi har minst 2 Eidkjosen i fylket? Dem va ikkje så oppfinnsomme før i tida, kanskje derfor over 50% av venninnene mine har Ann/Anne i navnet sitt? Og til alle sør for vakre Trøndelag: 199,-/399,- for en tur nordover, det bør alle unne seg! Sant?

    ReplyDelete
  5. bøllefetter lurer på om ikke drøbak er i akershus.
    men hvem i all verden vet hvor den andre arnøya er? den ene er jo grei. og hvor kommer navnet arnøy fra egentlig. eller spildra?
    snodige stedsnavn.

    ReplyDelete
  6. Fetter Bølle har selvsagt rett, Bølletante, Drøbak ligger i Akershus (sier jo jeg ikke er helt stødig på sørlig norgesgeografi). Med ett ble Osloturen enda mer eksotisk med besøk i tre fylker!

    Det er en Arnøy (egentlig to, Sør-Arnøy og Nord-Arnøy) i Gildeskål kommune sør for Bodø. Der er det veldig vakkert, og de sier ikke kirka, men kirko. I Nord-Norge fins det en Arnøya i Skjervøy kommune også, helt nord i Troms. Ser forresten at det fins nok en Arnøya i Harstad kommune. En kunnskapsrik kar jeg vet av foreslo at det kunne være fra vikingtida. Arn er en norrøn gud, og Arnøya i Skjervøy har hatt befolkning siden vikingtida, så det kan være det som er opprinnelsen sier han.

    Spildra er en plass i Meløy kommune (der er det også fint) som ligger rett under Spilderhesten, et fjell som ser ut som det er en hest med sal. Spildra er også en øy i Kvænangen der det produseres kjempegod boknafesk (nesten like god som svigermor sin).

    ReplyDelete
  7. Vi er langt mot nord, ja, Klissi.
    Distansen i luftlinje mellom Tromsø og Oslo er 1148 km. Distansen i luftlinje mellom Oslo og Roma er 1246 km.

    Det er kjempefint her nord, og som Mayen sier, ta dere en tur nordover!

    ReplyDelete
  8. Overalt!! Haha, er elendig på geografi. Men Mysen er ganske nærme der jeg bor!

    Ellers foreslår jeg vampyrtenner og bandasjeantrekk v neste Halloween. Det burde skremme både den ene og den andre. *hihi*

    Ciao!

    ReplyDelete
  9. Huff...jeg er elendig på geografi!

    Men tenker meg dere har hatt en fin tur.

    Bilder?..

    :)

    ReplyDelete