Wednesday, November 2, 2011

Heklepynt: Boblete duppeditt

La oss dele med hverandre, sier jeg bare. Det var opprinnelig en av grunnene til at jeg begynte å blågge. Opp gjennom årene har jeg vært ei skikkelig luskedame, aldri kommentert, bare sett og sett og tenkt: så flinke de er, så mange fine ideer, sånn kan jeg kanskje prøve å lage jeg og. Etterhvert som jeg skjønte at jeg er elendig til å følge oppskrifter, fant jeg ut at jeg like godt kunne lage mine egne, og blåggen er en plass jeg kan dele oppskriftene med andre.

Jeg må bare si det med det samme; jeg syns det er helt fantastisk med kommentarer, og jeg setter sånn pris på at dere legger igjen noen ord rundt omkring på blåggen min, jeg blir rett og slett kjempeglad da! Men om du er en sånn som lusker rundt, leser og leiter etter inspirasjon og ikke legger igjen spor etter deg, da skjønner jeg deg godt, jeg har jo gjort det sjøl. Det er lov å luske litt, syns jeg, så lusk i vei! Sjøl er jeg reformert lusker og trives veldig godt med å spamme internett med kommentarer, at jeg ikke opptaga det før :)

Hekla boblete duppeditt

Foto: Bøllepappa
Bloblete juleduppeditt

Se oppskrift på stor røyksopp for forklaring på merking av maske og hank.

Du trenger:
Garn, velg en fin farge og ha en liten sølvtråd sammen med garnet for litt ekstra skinn, h
eklenål nr 3 - 4 og vatt.
Her jobber du deg fra spissen og opp mot toppen.

Begynn med en ring; lag en maske og snurr trådenden to ganger rundt pekefingeren
Rad 1. 4 fm i ring, kjm i 1 fm for å avslutte (4)
Dra til ringen
Rad 2. øk i hver 2. m, *øk, 1 fm* (6), sett i merketråd,
Rad 3. fm rundt (6)
Rad 4. øk i hver 2. m, *øk, 1 fm* (12)
Rad 5. fm rundt (12)
Rad 6. øk i hver 4. m *øk, 3 fm* (15)
Rad 7. fm rundt (15)
Rad 8. øk i hver 5. m *øk, 4 fm* (18)
Rad 9.-10. fm rundt (18)

Rad 11. fell hver 2. m *fell, 1 fm* (12)
Rad 12. fell hver m (6)
(Ferdig med første og nederste boble)

Rad 13. øk i hver m (12)
Rad 14. øk i hver 2. m, *øk, 1 fm* (18)
Rad 15.-17. fm rundt (=3 rader) (18)
Rad 18. fell hver 2. m *fell, 1 fm* (12)
Rad 19. fell hver m (6)
(Ferdig med andre boble)

Rad 20. øk i hver, (12), 
Rad 21. øk i hver 2. m *øk, 1 fm* (18),
Rad 22. øk i hver 3. m *1 fm, øk, 1 fm* (24)

Rad 23.-26. fm rundt (=4 rader) (24)Rad 27. fell hver 3. m *1 fm, fell, 1 fm* (18)
Rad 28. fell hver 2. m *fell, 1 fm* (12),
Rad 29. fell i hver m (6)

(Ferdig med tredje boble)

Rad 30. øk i hver m (12)
Rad 31. øk i hver 2. m, *øk, 1 fm* (18)
Rad 32.-34. fm rundt (=3 rader) (18)
Rad 35. fell hver 2. m *fell, 1 fm* (12)
Rad 36. fell hver m (6)
(Ferdig med siste boble, samme som andre boble)

La ca. 100 cm være igjen av garnet og dra tråden ut av løkka, men ikke dra til. Bruk nål og dra tråden gjennom ytterste del av hver fm rundt, tre og tre, og dra så til.



Dette er en original Mekkeme oppskrift. Om du ønsker å selge ferdige produkter basert på oppskrifta, ber jeg om at du krediterer Mekkeme som opprinnelse til produktet. Ikke legg oppskriften ut på andre sider, legg heller en link til dette innlegget.

4 comments:

  1. En slags istapp, tenkte jeg? Tenk, vi skal ha vårt eget juletre i år, det blir nesten litt rart. Når jeg bodde vekke dro jeg alltid hjem til jul, så har aldri eid noe julepynt. Dette var litt inspirerende! Jeg pinner deg på pinterest!

    ReplyDelete
  2. Måtte jammen finne ut hva pinterest er, så smart :)

    ReplyDelete
  3. Takk for besøk og kommentar inne hos meg :) Smurfene er kjøpt på etsy.com. Hvis du søker på supplies med søkeordene fabric og smurf dukker de nok opp! Lykke til!

    Så mye fint du har i bloggen din!

    ReplyDelete