Monday, November 28, 2011

Hjelp, gardiner... Jaiks!

Har jeg sagt at jeg hater gardiner? I går fikk jeg den geniale ideen at jeg har lyst til å ha julegardiner i spisestua (redebygging uten retning). Jeg har tatt ned de gamle gardinene for de er ganske begredelige. Problemet er at jeg ikke har peiling på sånne her ting og trenger desperat hjelp!

Foto: Bøllemamma
Dagens utfordring:
Tomt vindu og verandadør. Til venstre for vinduet er enda et likedan vindu.

Ting jeg lurer på:
1. Burde jeg ha panelgardiner eller vanlige?
2. Om jeg skal ha vanlige gardiner, burde de være korte eller gå helt ned?
3. Til slutt, her er mine forslag på noen gardiner jeg har funnet på nett (kom gjerne med andre forslag):

A. Nils panelgardiner fra Princess

B. Cristell gardinhøyde fra Princess

C. Madeleine gardinhøyde fra Kid

D. Abelone gardinhøyde fra Kid

E. Anine gardinhøyde fra Kid
Jeg gjentar; hjelp!

17 comments:

  1. Kanskje du faller i samme bås som meg? Gardiner er stress. Derfor går jeg for den varianten gardiner som jeg hever i vaskemaskinen, henger opp våte og som tørker der uten å se helt skukkelimukk ut. Madeleine-gardinene ser jo supre ut, både praktisk og dekorativt. :)

    Jeg har julegave-give-away på bloggen min nå. Kom innom da vel. Bli med og kanskje nissen kommer til deg?

    ReplyDelete
  2. Eg har også tatt ned alle gardinene, dei trengte desperat ein vask! Eg kjøpte julegardiner på salg i januar, så planen er å leite dei fram, eg er litt spent på korleis dei ser ut! Lukke til med gardinkjøpinga!

    ReplyDelete
  3. Jeg stemmer på Abelone - de kan henge utover jula også, vel?

    Ellers synes jeg liftgardiner er flott, de er ikke i veien nedover sånn ned på møbler som står under vinduet. De er flotte helt til de må vaskes...da er det noe skit med de snorene og mekanismen.

    ReplyDelete
  4. Liftgardiner, ja, har hørt om dem men er ikke helt inne på sakene. Skal sjekke ut, Elisabeth.

    ReplyDelete
  5. Ja..nei...jo.. hæ? Jeg er nok til null og nix hjelp her er jeg redd. Gardiner er noe (nødvendig?) herk.

    ReplyDelete
  6. Har du også skrevet master...?!?!

    ReplyDelete
  7. usj. vanskelig. skulle ønske jeg var til hjelp.

    MEN... du.... GRATTIS med 4000 treff da. uansett.


    klm

    ReplyDelete
  8. Gardiner? Hvem trenger slikt? Vi har persienner hele året.. Slipper å skifte og slikt. Men kanskje æ har julegardiner liggende, husker ikkje om vi hadde ifjor. Må visst på leit, kalender må også spores opp! Ha ei flott uke;-)

    ReplyDelete
  9. Ja, gz med level 4K!

    Min far er gardinmann av yrke, så jeg er iallfall av arv kvalifisert til å svare.

    Ville unngått både lift- og panelgardin som pesten, da det ikke ser ut til at du har særlig stor lysåpning eller god plass mellom vinduer og dører. Disse stjeler da mye lys.

    Ville også brukt hele lengder, så du kan henge ett foran døra og noen foran vinduene og få matching. Hele lengder gir også høydefølelse i rommet synes jeg.

    Siden rommet er lyst ville jeg stuck med lette gardin, med mindre du vil ha tilleggseffekt i form av lysskjerming eller luning av kald luft fra vinduene. Men da ville jeg nok investert litt mer og kjøpt forede gardin.

    Hvis du er ute etter innsiktskjerming på helårsbasis ville jeg valgt plissegardiner, den typen man kan slide både opp og ned.

    Men uansett hva du velger tror jeg det blir fint, tror nemlig du har meget god smak ;o)

    ReplyDelete
  10. hehe..gardinhjelp kan jeg ikke gi, har ikke en eneste en selv, og håper jeg slipper å få. Skjønner jo at det ikke er lett å finne fram i gardinjungelen..

    Ja, kom for all del med staken din, ellers kan det (antagelig) gå deg ille..

    Klem ;-)

    ReplyDelete
  11. Jeg er elendig innen gardinsjangeren. Dessverre. Ta det du synes er finest og på tilbud.

    ReplyDelete
  12. Ja, her er ikke jeg den rette til å uttale meg. Her kjører vi persienner/plissegardiner med noe lett heng utenpå.
    Men håper du får mange andre gode tips, da!;)
    Klem fra Borghild:)

    ReplyDelete
  13. Karianne: Har ikke skrevet master men har skrevet hovedfag. Syns også det var en ganske treffende kommentar på temaet mitt, kanskje jeg burde skrevet en oppgave om gardiner så jeg blir litt mer med (men det kommer nok aldri til å skje, verken det ene eller det andre).

    Anonym: Felles gener utelukker vel at du kan hjelpe meg med det her ;) Syns også det var kult å runde 4000. Stor klm til deg også søta!

    Mayen: Persienner var mitt opprinnelige forslag her i huset også, men det blei nedstemt. Vet ikke hvorfor jeg fikk den geniale ideen om å få opp julegardiner, men nå har jeg begynt så får vi se hva som skjer. Jeg avgir rapport etter hvert.

    Klissi: Jeg bøyer meg i støvet! Tidenes beste forklaring av gardiner! Er usikker på hva plissegardiner er, men nå som jeg har hørt om det kan jeg finne det ut. Da er vel planen å gå for lette gardiner i full lengde. Hurra, jeg har en plan!

    Jeg er ellers svært så lykkelig over å se at jeg ikke er aleine om å stille meg uforstående overfor gardiner.

    Stor klem til alle sammen!

    ReplyDelete
  14. Lange gardiner ved døra, og kortere ved vinduene.
    Christell og Madeleine var fine.
    Det var min (u)kvalifiserte vurdering.

    Men du mååå jo ikke ha gardiner?..

    Meg?
    jeg kjenner lykke av JULEgardiner.

    ReplyDelete
  15. Hallo :)
    Skrev hilsen igår men woff, den forsvant da jeg måtte logge inn for å poste...
    Synes de øverste var fine. Synes de røde blir litt tunge å holde på til 13. dagen. Hadde faktisk tenkt å vente med stuedelen til lillejulaften men en enstemmig befolkning savner tradisjonen. Her er altså dagens å få opp de røde på sin plass :).
    Ser du har fått mange tips. Jeg gjør som bondekona sier,, lang ved døren, kort ved vinduene pga. panelovnen. Om ikke den hadde vært ville jeg hatt lange :)
    Adventslysene... nice :)
    Lykke til!

    ReplyDelete
  16. Likte de øverste, jeg:) Lykke til med gardinvalget!

    ReplyDelete