Thursday, November 17, 2011

...sa min mor til butikkdama

Det fasinerer meg stadig når jeg er i en butikk og de som jobber der er mer opptatt med alt annet enn å hjelpe og betjene kunder. De kan stå og prate kjenning i en evighet med ei venninne, sitte og skravle i telefonen eller rett og slett bare blåse en lang mars i at jeg står der og henger ved kassa og venter og venter.

Illustrasjonsfoto: Bøllemamma
Butikkdama, for anledningen lettkledd i en body med smukk hengende rundt halsen,
overser Kari (Kari, da, kan du ikke kle på deg ordentlig?) og Sauen,
og skravler heller kjenning i telefonen med en ukjent person.

I noen butikker er de ekstra hyggelige. Der må du vente vel og lenge fordi du ikke har på deg pels eller en ekstrem dyr jakke, eller fordi håret ikke er velfrisert (med andre ord, dollartegnet står ikke som en aura rundt deg uansett om du har kronasje i pengeboka eller ikke).

I slike tilfeller skulle jeg ønske mora mi var der. Ho ville sagt høyt og rungende: "ER DET MULIG Å FÅ LITT HJELP HER???"

11 comments:

  1. Ja, jeg ville også gjerne ha hatt med meg en slik driftig dame.. Hater å bare bli stående der...men gjør det likevel. :-S

    Velkommen som følger hos meg! Koselig. ♥ Klem!!

    ReplyDelete
  2. Hehe....tror din og min mor har mye til felles :-)

    ReplyDelete
  3. Skremmende nok har din mor og *jeg* endel til felles. Får gå på sjopping sammen om det passer engang så skal jeg lære deg opp, hihi (hilsen Klissi, som tilbragte 40 min på tlf. i krangel med uhøflig ElTel-betjent i dag morges)

    ReplyDelete
  4. Forresten tenkte jeg da jeg så overskriften på diktene til Hal Sirowitz, eminent poet bak samlingene "My mother said" og "My therapist said" :o)

    ReplyDelete
  5. Haha!
    Det hadde mor mi også sagt!
    Med ei skikkelig brysk mine..
    ;)

    ReplyDelete
  6. Elin; skulle hatt med meg mora mi oftere på butikker. Ho flira høyt og godt da jeg leste innlegget og kommentarene deres her.

    AvMeg: Trur det er noe med at når man blir eldre så mister man en del hemninger som gjerne skulle forsvunnet litt før ;)

    Klissi: Høres bra ut med sjåppingopplæring :) Og ja, var meninga å leke meg litt med Hal. Jeg kan jeg og hvis jeg vil (om jeg bare blir fyrt nok). Hadde en prat med banken i forrige uke etter at de hadde tabba seg ut for nte gang. De rødda opp og putta litt penger på kontoen min som kompensasjon for å være greie.

    Bondekona: Syns de her mødrene er herlige :)

    ReplyDelete
  7. ja,det der er IRRITERENDE!!
    men jeg irriterer meg nesten enda mer over de masete og klengete..som ALLTID må spørre om du trenger hjelp,litt sånn påtrengende når du går rundt der dypt inne i din egen verden og funderer.. Noen liker det, jeg HATER det! Jeg vil heller spørre selv!

    Digger moren din!

    ReplyDelete
  8. Enig WB, sånne er også bra slitsomme. Og veldig vanskelige å skulle være uhøflig mot og på en dårlig dag kan det være litt vel mye :)

    ReplyDelete
  9. Jeg provoseres over å møte på butikkansatte som gir deg følelsen av at - beklager at jeg kommer og handler hos akkurat dere... Null blikkontakt og frykt for å komme borti kunden.. Og ja, enig Whitebite, overivrige ansatte er også litt til plage! Jeg legger omtrent på sprang ut av butikken om jeg ikke får gå rundt i mitt eget tempo.

    ReplyDelete
  10. Sånne snikende ullteppefolk kan være ganske utfordrende :)

    ReplyDelete
  11. Takk!

    Helt enig! Jeg hører at det blir mindre og mindre håndarbeid i skolene nå, så jeg synes det er flott når ungdommer får lov til å gjøre slike ting :) Siw

    ReplyDelete