Monday, November 21, 2011

Sterk Synsing om Sart Skjønnhet i Skumringen (Bokanbefaling?)

Det er på tide å komme ut av skapet og fram i lyset: Jeg syns ikke Twilight (av Stephenie Meyer) er bra. Ikke i det hele tatt. Det går an å overleve filmene, men bøkene er bare så utrulig irriterende å lese. Jeg forstår at Twilight er veldig populært, og i utgangspunktet er det midt i blinken for meg. Jeg liker klisj og romantikk, vampyrer er svært så underholdende og jeg har lest ganske mye ungdomsbøker lenge etter at jeg bikka over alderen på målgruppa. Harry Potter var en fantastisk opplevelse å lese. Men Twilight? Bleurgggh.

Det som irriterer meg aller mest er Bella (den sarte skjønnheten). I filmene slipper vi å høre hva ho tenker, og det er det som gjør dem mulig å overleve. I bøkene tilbringer ho mesteparten av tida med å leeeengte etter Edward (den eldgamle vampyren som syns Bella er bedre enn flesk). Og så lengter ho litt mer. Og så svimer ho av av lengt etter han.

Jeg kommer sikkert til å se den neste filmen i Twilight serien, akkurat som de foregående. Og jeg kommer til å sitte og gremmes over dumme Bella som bare sutrer etter Edward. Kan ho ikke finne på noe annet enn å gå rundt og sutre og sture? Og hvorfor vil ho ikke ha den kule varulven? Varulver er tross alt bedre enn vampyrer, de er varmblodige for eksempel og det kan være en fordel (se mer om dette hos Kariannes Klinkekule, her er en svært interessant analyse av vampyrer og kaldblodighet).

Illustrasjonsfoto: Bøllemamma
Kari poserer villig som Bella. Lett avsvimt over en trestamme lengter ho av hele sitt hjerte etter Edward... "Åååååå Edward!"

7 comments:

  1. Sarte skjønneheiter som berre går rundt og lengtar er kjedeleg! Eg har ikkje lest Twilightbøkene, og kjenner no det er eigentleg ikkje noko stort sakn.

    Harry Potter er jo fabelaktig!

    ReplyDelete
  2. Jeg må si meg dypt uenig.. har aldri vært så nær ved å forlate en film på kino som da jeg dristet meg inn på Twilight-film. Eurrrrghhh. Og jeg som elsker vampyrer også da. Men hele setupet er så viktoriansk på helt feil måte at det var helt uutholdelig. En mann som ikke vil ha sex før han har giftet seg? En kvinne som trenger minst en, helst to, overnaturlige vesner til å "beskytte" seg? Og ja, varulven er jo helt klart enorrrrmt mye mer attraktiv på alle måter. Edward er en gallon of gjesp. Spare me, plx. Takk for sjansen til å få det ut, det hjalp.

    ReplyDelete
  3. Uenig i at filmene er i det hele tatt spiselige altså, om det ikke kom klart frem der ;o)

    ReplyDelete
  4. haha!
    aldri lest bøkene, men jeg kan tenke meg at det er masete greier ja.. Har faktisk irritert meg over Bella selv jeg.. (på film)
    og han der Edward er jo bare helt dust, sånn egentlig.

    Det beste med Twilight sagaen på film er musikken (spes den første) og han der Taylor, eller hva han heter. Men jeg likte best den første. Den 2.likte jeg ikke. Og den siste har jeg ikke sett. Eller er det den siste??

    Liker dette innlegget.
    Just my road.

    :)

    ReplyDelete
  5. he he, du kan få sagt det! Fantastisk illustrasjon på sarte Bella (lo høyt!)!

    ReplyDelete
  6. Hehe, Det her var mye bedre skrevet enn den i Nordlys!
    Lillemor var å så den på lørdag. Hun var helt oppgitt over Bella hun med. Sa hun gikk rundt med tårer i øynene hele tiden. Hun var forresten ferdig med de bøkene for ett par år siden. Hun var på kino kun med kritisk røst :).

    ReplyDelete
  7. Hehe, har ingen formening om dette i det hele tatt, aldri sett et minutt av filmen eller lest en setning i bøkene. Og jeg tror jeg står over etter dette også. Men du skriver som en drøm!

    ReplyDelete