Sunday, December 4, 2011

Bøllene tester: Bæææribbe

Vi har testa lammeribbe fra Lyngenlam, kjøpt på Bondens marked.

Lammeribbe
Slik gjorde vi (Bøllepappa) det:

Ytre del av ribba (=svor) skjæres i ruter og bein deles opp (som vanlig med ribbe).

Glasur:
en stor ss mørk sirup
1 dl soyasaus
rosmarin
timian
salt
pepper
Blandes og pensles på ribba som vi hadde i en ildfast form.

Stekes på 175 grader dekt med alumiumsfolie i 45 min.
Ta av folien.
Pensle på nytt.
Stek i 45 min til uten folie.
Pensle på nytt.
Stek på 225 grader i 15 min.

Serveres med grønnsaker, potet og god saus (vi laga brunsaus med kraft fra tidligere saltkjøttmiddag).

Dette skulle vi gjort annerledes:
Brukt aluminiumsfolie i den ildfaste forma.

Dommerpanelet sier:
Bøllemamma: Himmelsk godt, myyyye bedre enn juleribbe, hvor får vi tak i mer??
Bøllepappa: Denne retten hadde kun en feil: Vi hadde ikke nok lammeribbe! Bør beregne ca 300-400 g per persjon.
Lillebølla: Namnamnam, iiiiiiiiii.

Fotografisk oppsummert:
(Alle foto av Bøllemamma)
Ett stk lammeribbe fra Lyngen på ca. 420 gram

Oppskriften vi (Bøllepappa) tok utgangspunkt i

Lillebølla gleder seg sånn til lammeribbe at ho går løs på sauen Timmy

Vi gjør oss klare til å hive lammet i ovnen...
... ved å pensle ribba


Den nyyyyyydelige lammeribba få sekunder før den blei fortært med et jafs

Slik går det når man (Bøllepappa) ikke bruker aluminiumsfolie.

10 comments:

  1. Så deilig! Er svært glad for denne nye leverandøren med serien gourmet Lyngen. De satser på det vi kjøttskjærere kaller ekte håndtverk. Håper de klarer seg!

    Om jeg var dere ville jeg satset på bakepapir i bunnen i stedet for folie neste gang. Det trenger ikke å smøres slik som folien ;)

    Ha en fin dag :)

    ReplyDelete
  2. Titt tei!
    Det hær ser jo nydelig ut, trur æ også må prøve denne type ribbe. Vet du kor man får kjøpt den i Tromsø by? Skal dit på juleshopping snart:)
    Og takk for hilnen inne hos meg,koselig.

    Klæm

    ReplyDelete
  3. Takk for tipset, Anki, det var veldig lurt å bruke bakepapir og vi har skrevet det bak øret :) Jeg er veldig glad i ordentlig mat, og det her var noe av det aller beste jeg har vært borti. På fredag var jeg på restaurant og spiste lammerack, ca samme del av lammet som lammeribba, og Lyngenribba var i en helt annen klasse enn det vi fikk servert ute.

    Heia Hanne. Jeg har sendt epost til Lyngenlam og spurt dem om hvor jeg får tak i det i byen. Håper på raskt svar, og da legger jeg inn en oppdatering her. Om ikke annet kan det hende de er på Bondens marked på Stortorget nå til helga. Hmmm, trur jeg må dra dit tidlig, da jeg var der forrige gang fikk jeg den siste ribba de hadde.

    ReplyDelete
  4. Så basically lammecarre med ribs attached. Ser enorrrmt yum ut! Altformye sau i dette landet kastes bort på pinnekjøtt spør du meg. Pinnekjøtt er okei det, men vanlig lam i alle varianter er omtrent hundre ganger lekrere, og lettere å forklare til utenlandske gjester. Inspiring!

    ReplyDelete
  5. mmmm...dette så godt ut!! flink!
    Glad i lam!

    Men pinnekjøtt er aller aller BEST (svarer jeg Klissi over her)

    :)

    ReplyDelete
  6. Åh, det så godt ut!!!

    Om du finner ut hvor det kan kjøpes, så sier du ifra..?
    Sant?..

    ReplyDelete
  7. Helt klart, Bondekona. Har sendt epost, men skal ringe dem om de ikke svarer på den i løpet av de nærmeste dagene.

    ReplyDelete
  8. Hei igjen :)
    Ser dere undrer hvem forhandler..
    Coopen fører disse. Så det så sent som idag - rett nedi bakken ;)
    Fin kveld videre :)

    ReplyDelete
  9. Jeg vedder på at "kun en dråpe" ikke var nok i den forma.. dustereklame, forøvrig.

    Stakkars stakkars Timmy, dette innelgget kan jeg ALDRI vise til min sønn.. :-D

    ReplyDelete