Wednesday, December 14, 2011

Fremmedord 1

Jeg har en tendens til å bruke en del fremmedord, og det er jammen ikke alltid jeg egentlig vet hva de betyr. Noen ord smaker bare så bra, og da klarer jeg ikke å la være å bruke dem.

Her om dagen sa jeg til Bøllepappa: "Det her kjæm til å bli et autrert forslag" (var i min uvitenhet sikker på at det var sånn det skrives). Han kjenner meg alt for godt, og sa "Veit du egentlig ka autrert betyr?" Jeg hadde en vag fornemmelse, men måtte dessverre innrømme at jeg ikke var så veldig sikker (hater å innrømme sånt for han!). Vips, opp med google:

outrert: altfor utpreget, overdrevent moderne eller avstikkende (Store norske leksikon)

Jeg hadde flaks, jeg hadde et outrert forslag; bestille pizza en av dagene i romjula, det er i allefall overdrevent moderne!

Foto og kunst: Bøllemamma
Outrert kunst

Nå som jeg vet hva ordet betyr, føler jeg at jeg må bruke det der det er mulig. For eksempel:
Når 3-åringen (når den tid kommer) har et hysterisk anfall: "Nå syns mamma du er veldig outrert."
Når sjefen gir dårlig lønnsøkning: "Min lønn er ikke outrert nok i forhold til mine prestasjoner."
Når Bøllepappa påstår at jeg alltid vil ha rett: "Dette syns jeg var en svært outrert uttalelse, Bøllepappa, og har overhodet ikke rot i virkeligheten."

6 comments:

  1. Nye og kule ord er til for å brukes!

    ..
    Men joda, alltid en fordel å vite hva de betyr..
    ;)

    ReplyDelete
  2. Hihi, det var en umåtelig adekvat bruk av ordet. :-D
    Ha en fin dag!

    Du dukker ikke opp på siden min når det kommer noe nytt, av en eller annen grunn, så jeg hopper innom nå og da. Hadde ikke du det samme problemet hos meg?
    Vel-ha en flott dag!

    ReplyDelete
  3. He he, tror helt klart du er inne på riktig strategi. Spesielt den til sjefen er jeg spent på å høre hvordan gikk.

    ReplyDelete
  4. Hihi, jeg er fryktelig glad i fremmedord selv òg. "Fryktelig" fordi jeg ikke alltid er helt sikker på betydningen - akkurat som du beskriver;-)

    Og ja, jeg bor i Tromsø:-) Jeg er egentlig Finnmarking, men etter 1 år i Trondheim og 3 på Østlandet bar altså hit:-)

    ReplyDelete
  5. Hihi, flott strategi for bruk av nye ord! Gledar meg til å høyre kva sjefen din svarar til dette!

    ReplyDelete
  6. Forrige kommentar er meg, men min andre personligheit, som det heiter!

    ReplyDelete