Tuesday, January 31, 2012

Det verste er...

Et uttrykk jeg har lagt merke til blir brukt mye er uttrykket "det verste er". Strengt tatt er det verste gjerne noe mye mye verre enn det som brukes. 


Eksempel 1
"Jeg gikk en tur på stien og så datt jeg. Men det verste er at jeg hadde på meg den nye fine kjolen min." 
Det kunne kanskje vært verre;
Slo du deg? 
Hvorfor hadde du på kjole når det er -10 ute, hadde det ikke vært bedre å kle litt mer på seg?
Hvorfor hadde du på deg den nye fine kjolen din på tur, min gode mann?


Eksempel 2
"Jeg fikk litt problemer med bilen på tur hit, men det verste var at jeg måtte sånn på do at jeg holdt på å forgå."
Det kunne kanskje vært verre;
Enn om du ikke hadde nådd doen i tide?
Hvorfor gikk du ikke på do før du dro?
Er ikke det verste det at dekket ditt ser slik ut:


Veldig dårlige dekk

14 comments:

  1. Det verste er..

    ..at jeg sikkert sier det selv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er helt sant, det er jammen det aller verste syns jeg sjøl og.

      Delete
  2. det verste er at..jeg faktisk burde vært i seng nå, men klarer det aldri og sitter heller oppe og leser hos Bøllemamma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyggelig for meg, kjipt for deg i dag, kanskje?

      Delete
  3. Du har så rett. Vi gjør ofte slike verbale "feil". Jeg kan godt finne på å si at jeg er så trøtt at jeg kunne dø....men jeg vet jo at jeg selvfølgelig ikke er SÅ trøtt :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uttrykket dødsbra er kanskje det aller verste, syns jeg ;)

      Delete
  4. Ja det verste er - at jeg også kan finne på å si sånn.
    Og at jeg heller ikke har lagt meg enda....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er så innmari godt å sove har jeg funnet ut. Anbefales på det varmeste!

      Delete
  5. Når ein tenkter seg om finnes det alltid noko som er værre..
    det værste er jo at det er heilt sant :)

    ReplyDelete
  6. He, he! Det verste er altså ikkje det verste , og det er vel godt!

    ReplyDelete
  7. Det verste e at du e spennende og interessant og det aller verste e at du har en søt unge! For et språk vi har og bruker det konsekvent! Men mitt verste uttrykk har i mange år vært tromsøslangen "jævlig": Jævlig fin, jævlig artig, jævlig teit.. You name it!! (Og æ gikk til butikken og kjøpte IKKJE sjoko igår..) Klem

    ReplyDelete
  8. Det verste er.............. ikke alltid det man tror det er.
    Ha en fin kveld.

    ReplyDelete
  9. Det verste er, tja, det er det jo ikke, at du virkelig får meg til å le

    ReplyDelete