Thursday, January 19, 2012

Fremmedord 4

Dagens ord er flatulens.

flatulens: rikelig avgang av gass, flatus (lat., 'vind') via endetarmsåpningen. Tarmgasser dannes i tynn- og tykktarm i forbindelse med den bakterielle nedbrytningen av næringsstoffer, særlig karbohydrater. Det er normalt med en viss tarmgassdannelse, og gjennomsnittlig slipper vi ut ca. 100 ml per time. (Hentet fra Store Norske Leksikon)


Bruk:

Sjekkereplikk (om du ramler over en lekker mann): "Pfff, denne flatulensen din var jammen nydelig, du! Vil du være med meg hjem og kjenne på min?" (Kan nok med hell også brukes på damer.)


I lønnssamtale (for eksempel med sjefen som du også sitter sammen med i åpent landskap): Altså, om du forventer at jeg skal godta et så dårlig tilbud, kan du ikke også forvente at jeg skal holde igjen noe som helst flatulens i løpet av arbeidsdagen!


På vorspiel (for å få opp stemninga om den blir litt trykkende): "Den som først er flatulensen vàr, den er flatulensens rette far. Joda, det var meg!" (Funker best om du snakker sant.)


PS: Jeg har laga meg ei Facebookside (evt. en feisbokside) for blåggen som du kan like ved å trykke på designert knapp til høyre her. 


Fjelløyentrøst (Euphrasia wettsteinii) er kanskje god å ha om flatulensen svir litt i øynene.
(Den observante leser legger kanskje merke til den svært så kjekke og flotte fyren i bakgrunnen av bildet.
Det er ingen ringere enn den eminente Bøllepappa.)

5 comments:

  1. Tuuusen takk for blogghjelp :D Nå funker det ja!!!
    Hærlig!!
    Klem Tove

    ReplyDelete
  2. Ha, ha! Slike ord kjem godt med i desse WF tider.
    Noko uklar han der Bøllepappa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ikkje sant :)
      Bøllepappa (og jeg) kjenner seg igjen i beskrivelsen av han ;)

      Delete
  3. Haha! Ja, du er noko for deg sjølv, du bøllemamma!

    ReplyDelete