Thursday, January 26, 2012

Fremmedord 5

Dagens ord er pregnans

pregnans: tankefullt innhold i sammentrengt form, betydningsfull uttrykksmåte (kilde: Kunnskapsforlagets Fremmedordbok)

Bruk:
Mainnskitprat (for eksempel under lunsj i kantina) Siste nummer av Pondus var svært pregnant.

På Stortinget Politikeren var pregnant men ingen hørte etter. (Stakkar)

Forsøk på kunst Se under



Foto: Bøllemamma
Kruttsterk pregnans:
En voodoodukke, en parfymert såpe,
en tørketilpassa plante som har fått utfordra  tørketilpasningen sin kraftig,
og en himmel som gjør seg klar for sola.
Noen ganger er det alt som skal til for å gjøre dagen komplett ;)

12 comments:

  1. Kjempeherlig bilde! Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld!:)

    ReplyDelete
  2. Opplysende, men jeg tror jeg må jobbe litt for å innlemme det i dagligtalen. :-)

    ReplyDelete
  3. Hihi, trur eg hadde slite med å ikkje forbunde det med det engelske "pregnant" ;) Takk for nyttig folkeopplysning, uansett:)

    ReplyDelete
  4. Flott innlegg,både i ord og bilde.Man lærer så lenge man lever.
    Ha en fin fredag:)

    ReplyDelete
  5. Aldri for seint å lære noe nytt ;) Men må nok si meg enig med Elisabeth ;)
    Klæm

    ReplyDelete
  6. God (og nyttig?) lærdom. Enig med Røsslyng. Sliter med å fri meg fra å koble uttrykket mot det engelske "pregnant". Ikke helt det samme. ;-)

    ReplyDelete
  7. Hehe, sliter som noen av de andre her med at Pondus er pregnant.. engelsk pregnant. :-)

    Ha en fin dag!!

    ReplyDelete
  8. Artig innlegg, fint himmelsk bilde. En fin fredag til deg.

    ReplyDelete
  9. Mente du at Pondus var pregnans? Han kan i hvertfall ikke være gravid ;)
    Flott sammensatt motiv til bilde :)

    ReplyDelete
  10. Hvor får man kjøpt Oficce voodoo kit? Jeg er så i beit.
    Dette svaret var det ikke mye pregnans over :-)
    Ha en fin fredagskveld.

    ReplyDelete
  11. pst: sjekk http://bare-lille-meg.blogspot.com/2012/01/ah-liebster-blog.html

    ReplyDelete
  12. Et fint eksempel på at ordrikdom også kan bli kaksete..

    ReplyDelete