Sunday, January 15, 2012

Høyt og lavt (eller: En botaniker våkner litt fra vinterdvalen)


Lav er ikke bare lav når det er hjemme!

En av organismene jeg er mest fascinert av utenom sopp er lav. Teknisk sett klassifiseres lav som sopp, men det er noe snåle greier. Lav er en symbiose (et samliv) mellom sopp og alger og/eller cyanobakterier (også kalt blågrønnalger). Siden soppen i laven ikke klarer seg uten algen, mens algen klarer seg fint uten soppen, klassifiseres lav utfra soppen i ekteskapet. 

Hva slags samliv det er, er sist jeg sjekka ganske uklart. Noen sier at soppen og algen bor sammen i fred og fordragelighet, og drar nytte av hverandre (mutualisme). Andre sier at algen er en stakkars liten slave som helst vil bryte fri og komme seg ut og fram (enten en ulempe for algen og en fordel for soppen; parasittisme, eller i beste fall supert for soppen, mens algen ikke bryr seg døyten verken den ene eller andre veien; kommensalisme). 

I mitt hode ser jeg for meg algene jobbe jevnt og trutt med å drive fotosyntese, mens soppen sitter der og gasser seg, feit og god, og bare nyter livet. 

Lav dukker opp i mange former. 
For eksempel som små lysegrønne køller med rødt eller brunt hode,


Foto: Bøllemamma


som prikker eller flate durter på en stein,


Foto: Bøllemamma


eller trær


Foto: Bøllemamma


eller kanskje som bittesmå forblåste trær innimellom lyng og bær


Foto: Bøllemamma


og til og med som skjegg på greiner.

Foto: Bøllepappa






11 comments:

  1. Det er mangt og mye man kan undre seg over i naturens verden ;) Og man kan liksom ikke bare legge seg lavt ned og spørre lavet/soppen hva i alle dager de holder på med....... ;)
    Klæm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men herlighet så artig det ville vært om vi kunne! :)

      Delete
  2. Flotte bilder! Og historie!
    Jeg tror jeg ville valgt å være sopp... ;)

    ReplyDelete
  3. mikkmakkfillibombombomJanuary 16, 2012 at 5:04 PM

    Du er et oppkomme av kunnskap både.faglig og språklig!
    Og som en tidl forelesar har sagt: språk er makt (må sies p en litt irriterende tvangsnynorskaktig vis)
    Og siden jeg tror litt p det selv, må kronprinsen lese litt fantasibok.

    ReplyDelete
  4. Fascinerende ja! flotte bilder også:)

    flink Bøllepappa!

    ReplyDelete
  5. Flotte bilder, herr og fru Botaniker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nå blir Bøllepappa glad, når du kaller han for botaniker. Han er nemlig kjempegod på botanikk (har smitta via osmose og ekstrem pratsom kone i skogen).

      Delete
  6. Så flotte bilder!
    og lærerikt også!
    jeg liker Lav... en liten dinosaur-gal gutt jeg kjente en gang forklarte det sånn at Lav er dinosaur-planter fordi de fantes før dinosaurene og antageligvis var maten til de første land-dyra...
    Kanskje det ligger mer i lav enn hva forskerne har gidda å finne ut?

    ReplyDelete
  7. Digger lav! Seriøst! Det er et flott mangfold innenfor den sjangeren, men det har du jo selv dokumentert her. :-D

    ReplyDelete