Wednesday, January 18, 2012

Kjøttelsker

Jeg elsker kjøtt, det er noe av det beste jeg vet. Grønnsaker er også supert, spesielt sammen med kjøtt. Det å skulle være vegetarianer ligger ikke innenfor min rekkevidde. Om jeg absolutt måtte, ville jeg nok klart meg uten kjøtt, men det hadde vært en sabla sur Bøllemamma som trampa rundt omkring.


For all del, jeg forstår at folk velger å være vegetarianer (herbivor), eller føler at det ikke engang er et valg men en selvfølge. Det fins helt klart fordeler med å være vegetarianer både når det gjelder helse og miljø, sjøl om begge disse som regel er omdiskutert (er de ikke alltid det uansett diett?). Men for meg er det en like stor selvfølge å være en kjøtteter. I biologiverdenen er jeg en omnivor; en som eter alt, både dyr og planter (og sopp, namm!), og jeg trives med det.





En gang gjorde jeg et lite nettsøk, for jeg hadde hørt så mye om forskjellige typer vegetarianere uten at jeg helt forsto hva det gikk ut på. 
Det fins lakto-ovo-vegetarianere som spiser planter, melkeprodukter og egg. 
Du har veganere som ikke spiser noe som helst som kommer fra et dyr (og bruker heller ikke andre produkter som kommer fra dyr).
Det fins også for eksempel frugivorer som bare spiser ting som planten har gjort seg ferdig med uten at planten i seg sjøl trenger å dø eller evt. at den er ferdig med livet sitt allikevel (som for eksempel frukt og bær).


Det snodige er at det fins et tredje alternativ til herbivor (planteetere), omnivor (altetere) og karnivor (kjøttetere), nemlig breatharianisme som ikke har noe biologisk uttrykk siden det går ut på rett å slett ikke spise, og i enkelte tilfeller heller ikke drikke noe som helst. Det fins tradisjoner for dette i flere religioner, men det er også en sekt som sier at det er mulig å få store deler av næringen man trenger fra frisk luft. Snakk om tung luft ;)

14 comments:

  1. Ja, det med luft har jeg hørt om :) Men, jeg er for glad i mat kjøtt, fugl, fisk og grønt til å la vær å spise.. Da kutter jeg heller på kunstig mat som tørket posesupper etc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi prøver å unngå poseting vi og, sjøl om potetmos laga med vann kokt i vannkoker skjer innimellom ;)

      Delete
  2. Jahaja! Kunne eg berre levd på luft, - og kjærlighet ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. God mat, luft, kjærlighet og masse deilige muss gjør livet bare herlig.

      Delete
  3. Vegetarianar vert eg nok aldri, eg heller:)
    Prøver å lage ein del av maten frå grunnen av, men det er jo veldig lettvint med enkle løysingar i travle tider.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den tidsklemma skal man ikke kimse av! Godt med ordentlig mat, men av og til må det være lov med litt enkle løsninger. Å leve bare på luft er likevel kanskje å ta ting litt vel langt? ;)

      Delete
  4. Luft? Luft og vann? ikke brød og vann enggang? Oj,nå glemte jeg at brød visst er ut.. Fisk er fint.. spesielt de jeg har skrevet om i dag.. ;-D

    ha en fin kveld, med eller uten kjøtt, grønnsaker, egg, brød, fisk eller hva du nå foretrekker. :-)

    ReplyDelete
  5. Har vært vegetarianer flere ganger, jeg,
    og trivdes med det.
    Sist var da tenåringen var liten og jeg husker vi kom på besøk til foreldrene mine en gang og de hadde hatt pølser til middag og han sa at det luktet så godt at han fikk vann i munnen. Vi spurte om han ville ha litt pølse, og han begynte å gråte.

    ..
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er helt enig i at det er en del gode grunner til ikke å spise kjøtt, og den du nevner her er vel en av de aller beste :)

      Delete
  6. Hei! Så er jeg altså en omnivor jeg også. Og så er jeg alltid sein. Og så har jeg mange ganger lurt på hvorfor du ikke dukker opp i bloggrullen min, men så ser det ut til at jeg ikke har lagt deg til før nå!? Jaja, nå dukker du forhåpentligvis opp:-) Der dukket det iallefall opp et nytt ord fra deg på WF, så nå må jeg en tur innom der før det er av med lyset. God natt:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den blåggrullen lever altså sitt eget liv har jeg opptaga. Får ikke deg opp så ofte heller, men i dag hadde jeg et lite host og der var du, hurra!

      Delete
  7. Her var det mye jeg ikke visste om vegetarianere :-) Jeg er også omnivor, eeelsker kjøtt! Men har bestemt meg for å bli litt flinkere til å få inn fisk i hverdagsmiddagene da.

    ReplyDelete
  8. Jeg kan aldri bli veggis, men ikke fordi jeg er så glad i kjøtt, men fordi jeg er i mot alle sånne spisetyper. Lavkarbo, vegetarianer - you name. Begrensning. Me not like. MEN vi burde sikkert spise mindre kjøtt. Dyrt for kloden å produsere.

    Ser at du har fått på plass Face. NICY!!

    ReplyDelete