Monday, January 9, 2012

Løk er ut - Potetsalat uten løk

Foto: Bøllepappa
Deilig mat - ingen løk
Vi laga masse god mat i jula, skikkelig kosemat. Det meste av kjøttet vi hadde var fra lokale slaktere, og det inkluderte masse deilig pålegg, så vi hadde herlige brønsjer og moillkosa oss. Enkelte var svært så ivrige på potetkokinga til middagene og dermed vi hadde stadig kaldpoteter liggende, så da laga jeg en del potetsalat. Potetsalaten må være uten løk siden flere i familien ikke spiser det, og det gjør det å lage en god potetsalat til litt av en utfordring, men i jula fikk jeg perfeksjonert oppskriften min. 


Potetsalat uten løk (som faktisk er god)
antall porsjoner: en del 


Først sausen/det kvite:
1 boks rømme (jeg brukte økologisk lettrømme, blir litt mektig med seterrømme syns jeg)
1 pose med ekte majones
kapers (bare noen få) hakkes ganske fint
2-3 ss ++ grov sennep (jeg bruker den fra Idun)
en god del sylteagurk (minst ti skiver)
2-3 ss sylteagurksaft
ca. 1/2 snækks paprika finhakkes
1 toppa ts finrevet pepperrot (setter god spiss på sakene siden løken glimrer med sitt fravær)
kverna pepper og salt
litt dill om du føler for det


kokte poteter skrelles og deles i passelig tykke skiver, til denne mengden saus hadde vi ca. 10-15 mandelpoteter


Legg saus og potetskiver lagvis i en bolle og bland det så godt. Lag det gjerne kvelden før så det får godgjort seg.

5 comments:

  1. Det hørtes veldig godt ut:-) Kapers er så godt! Trodde forresten at jeg var følger her inne, men det er jeg jo ikke!? Typisk meg å vimse;-) Legger meg til nå i alle fall:-)

    Klemmer

    ReplyDelete
  2. Jeg har faktisk aldri laget potetsalat selv. Det kan selvfølgelig komme av at ingen her i huset spiser det. Bortsett fra meg selv, i blant. Men jeg skal huske på denne hvis jeg skal ha større lag en gang! :o)

    ReplyDelete
  3. Aldri lagd potetsalat jeg heller.. (men det var vel ingen bombe)

    Ser ut som en god oppskrift, jeg er heller ikke begeistret for rå løk. Tåler det så dårlig.

    Goooo helg! klem:)

    ReplyDelete
  4. Hjemmelaga potetsalat tar ikke så ekstremt lang tid å lage (spesielt om potetene fortsatt er litt småvarme når de skrelles) og smaker mye bedre enn kjøpepotetsalat. De jeg kjøper i butikker er alltid så mektige.

    ReplyDelete
  5. mat uten løk er best :)

    ReplyDelete