Saturday, January 28, 2012

Utedo

Da jeg var 16 tilbragte faren min og jeg sommeren på Farmen. Siden Farmen ligger landlig til i Australia, og de har vinter når vi har sommeren, var det strengt tatt vinteren vi tilbragte der. På Farmen var det fint å være, med et ganske stort og skummelt unntak. Det var ingen innedo på Farmen, bare en utedo 5-6 meter fra huset. Utedoen var ille nok å bruke på dagtid, men på kvelden var det ganske så kjipt.


I Australia blir det mørkt i en fei på kvelden. Da besteforeldrene mine flytta dit fra Norge på 50-tallet, pleide de å gå kveldstur. Den første tida etter at de fløtta dit, hadde de problemer med at de begynte turen for seint og måtte kave seg tilbake til huset i mørket. De var vant med gradvis overgang fra dag til natt som vi har her i Norge. Der er det sånn at når det blir mørkt, så er det virkelig bekmørkt, og det er nesten som om mørket faller rett ned som et teppe.


Faren min hadde den geniale ideen (han skjønte ikke helt hvorfor siden) at det ville sikkert være superbra for meg å ha en monstersvær og lang lommelykt som jeg kunne bruke når jeg skulle på do om kvelden og natta. Utedoen hadde ikke lys av en eller annen grunn, men det hadde nok funka litt bedre med en mer håndterbar lykt. Sjøl gikk han på do i mørket, tøffingen.


Så når kvelden kom tok jeg med meg den svære lykta, rista skoene (lurt å riste ut evt. nysgjerrige edderkopper) og tok de på meg, tok mot til meg, og gikk på do. Pusta dypt inn og så av med lokket. Phoohhh, herlig lukt. Lyste rundt overalt og litt nedi for å se at det ikke var noen kryp for nært der jeg skulle sitte. Røska av meg og heiv meg nedpå så ingenting nådde å slippe seg nedpå doringen mens jeg var opptatt med noe annet, ikke så lett med en stor lykt i hendene. Og så satt jeg der, da, med den enormt svære lommelykta og lyste i alle hjørner i taket, nedover veggene, rundt på gulvet og så etter edderkopper, spesielt giftige edderkopper som for eksempel redback spider (en av de giftigste edderkoppene i Australia). Med et håp om at det ikke kom noen kravlende bortover på undersida der jeg satt (grøss). 


En ting er sikkert, det var ikke en plass jeg satt lenge av gangen og filosoferte over livet. Jeg gjorde meg ferdig så snart jeg kunne, dro på meg klærne og la på sprang tilbake til huset. Jeg syns edderkopper kan være kjempefine, men foretrekker altså helt klart å gå på do inne uten fare for edderkoppbitt i mine edlere deler.


Samme sommeren så jeg store deler av filmen Arachnophobia som handler om en bøling med edderkopper som går bananas. Jeg klarte ikke å se filmen ferdig for den var for skummel. Den kvelden granska jeg hele rommet i detalj før jeg la meg til sove. Huttetu, ikke den lureste filmen å se og ikke den lureste plassen å se den. 


Lommelykt, ca. en tidel av størrelsen på den jeg brukte, og en redback spider  støpt i plast.

11 comments:

  1. Yikes! Jeg hater utedoer. Utedoer i mørket er ekstra ille! Og jeg, jeg er en som går på do om natta. Våkner jeg, ja da kan du banne på at jeg må tømme blæra! Jeg har hatt noen dorunder i mørket på hytta til onkelen min. Men vi brukte den mest om vinterne da. Ikke så mange edderkopper å frykte om vinteren her nord. ;-)

    Fantastisk beskrivelse av dobesøkene fra helv***! Jeg ler godt her nå. :-) Og ja, holder med deg. Dogåing er best innendørs!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Må si jeg ikke akkurat syns de mange iskalde utedoene her i Nord-Norge frister så veldig heller. Her lusker faren fra glatte og blærekatarr (uggabugga).

      Delete
  2. Forresten, husker du den historien om pytonslangen en dame fant i toalettet? Maaange år siden. Så utklipp av avisoppslaget da vi var i Kristiansand dyrepark i sommer (eller i fjor sommer, i 2011). Etter det har jeg en tendens til å kikke nedi toalettskåla før jeg setter meg. Man vet jo aldri om et eller annet sirkus eller dyrepark eller noe annet tull og tøys har en pytonslange eller eventuelt et annet trivelig vesen på rømmen! Og kanskje, bare kanskje har det vesenet kommet opp i toalettskåla mi! Brrrr. Får frysninger bare ved tanken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skjønner jeg godt! Pytonslange i do hadde vært saker, det. Da hadde nok monsterlommelykta til faren min komnet godt med :)

      Delete
  3. Risikosport å gå på utedo i Australia!
    Når eg var ca 12, sykla eg 5 km til offentleg toalett, i staden for å bruke utedoen på hytta!!

    ReplyDelete
  4. Hehe, herlig. Innlegget, ikke dobesøket. :-D Grusom film!

    ReplyDelete
  5. Wow.... skikkelig tøffing du;) E livredd for slike krypdyr og d blir bare værre og værre jo eldre æ blir:)
    Tusen takk for trivlige kommentarer inne hos mæ når æ no e skjelden gang lager innlegg;) Og pinnan mine (strikke pinnan) hold æ på så krampa tar mæ, må vist lære mæ og slappe av etterhvert;)

    Ha en fin fin søndag,hær skinn sola :)

    Klæm

    ReplyDelete
  6. grøssss!
    utedo i mørket OG edderkopper!!
    dette ble nesten litt for sterkt for meg!!

    Redd begge deler..

    ReplyDelete
  7. Tøff ungdom, altså.

    Utedo i mørket er vemmelige greier,
    og med sjansene for FARLIGE edderkopper...
    Huffameg.

    ReplyDelete
  8. Uff, jeg trur jeg hadde blitt kraftig forstoppet på en ferie der. Lett å bli det når doforholdene er litt "ekle".

    Jeg møtte en sånn skikkelig grønn frosk i do da vi besøkte en krokodillefarm i Australia. Heldigvis snudde jeg meg og så ned etter at skjørtet var dratt opp og rompa på vei ned. Du kan tru jeg var kjapt strak i knea etterpå og jeg fant meg heller en annen do.

    ReplyDelete
  9. en gang jeg satt på do på hytta så jeg opp i taket og så to vepsebol.

    jeg er av den typen som sitter på trappa til det kommer noen hjem om det er en veps i huset. uansett om vepsen kom inn ved frokosttider og det ikke kommer noen hjem før middagstid.
    Så nei, jeg takla det ikke særlig bra.

    ReplyDelete