Wednesday, February 8, 2012

Åpne dører (andre del i Ting Jeg Ikke Kan)

Jeg sliter litt med å åpne dører. Ikke alle typer dører, da. Jeg sliter med å åpne dører med nøkkelbrytere. Jeg trykker og trykker, river og sliter i døra, men de går ikke opp. Så kommer en tilfeldig forbipasserende og trykker kjekk som bare det, og så går døra opp sånn helt automagisk. Og da må jeg bare late som om jeg sto der og tenkte litt for meg sjøl helt i min egen verden (la la la) så ikke de trur (skjønner) at jeg er helt på bærtur. Og luske etter dem mens døra fortsatt er åpen.


En skummel nøkkelbryter
Et triks jeg har utvikla er å heller bruke vrideren på låsen, og det fungerte lenge ganske greitt.


Den litt mer vennligsinnede låsvrideren ses nederst.


Helt til en dag jeg gikk på rekvisitalageret på jobb. Jeg låste meg inn, romsterte litt rundt på leiting etter det jeg skulle ha, og alt gikk bra så langt. Men så skulle jeg ut derfra igjen. Det gikk ikke like bra. 


Jeg vrei om på den der låsvrideren, og døra gikk ikke opp. Jeg vrei om, tok i dørhandtaket og ingenting skjedde. Tilslutt sto jeg nærmest og hoppa på dørhandtaket og slengte meg mot døra i tilfelle den bare var litt vrang. Alt til ingen nytte. 


Jeg tenkte meg om febrilsk, fant fram mobiltelefonen for å ringe etter hjelp og så opp. Hva skimter jeg i øyekroken? En nøkkelbryter. En sånn jeg ikke får til å fungere. Kremt. Det var visst bare å trykke på den, så gled døra opp som om ingenting var skjedd. Hurra.

8 comments:

  1. Hihi... Greit å være alene da?

    ReplyDelete
  2. He,he! Eg synst det er ekkelt å skulle slå kaffi frå kanner som eg ikkje veit korleis eg skrur opp. Det er jo hundre slike finurlige opnemekanismer :), og såå kjekt når mange ser på,

    ReplyDelete
  3. Og da ble du plutselig ekspert på sånne brytere! Ja det er enkelte ting man vegrer seg for å bruke. Jeg hadde skrekk for bompenger. Traff aldri den kurven... Så jeg begynte å betale i luka manuelt. Nå har jeg brikke :)

    ReplyDelete
  4. He he he, nød lærer naken kvinne å spinne....eller noe.
    Jeg står titt og ofte og tråkker utafor elektriske skyvedører...kan ikke skjønne at sensorene ikke oppdager meg, jeg er ikke en liten spurv heller.

    ReplyDelete
  5. haha!
    jeg takler verken skyvedører eller svingdører jeg. har det alltid FOR travelt!!

    ReplyDelete
  6. altså.... brytere på veggen er til LYS!!!! Det har det alltid vært. Takler ikke sånt jeg! :-S Brytere er til lys, håndtak er til dører. Tenk om vi skulle hatt håndtak på døra for å få på lyset, lisom?! Nei vet du hva.

    ReplyDelete
  7. Kommentarene fra de tidligere kommentrisene(?)viser bare at det er MYE vi ikkje kan..og ser at det er EN grunn til å si nei til bompenger, hadde glemt den der at man kasta mynt og kron i håp om å treffe.. Og tell dæ: æ har jo sagt at det e skummelt å begynne og jobbe! Alt det snodige dem har funnet på mens du va borte en liten stund i barselperm... God helg snuppa!

    ReplyDelete
  8. He, he, det er utrulig hvor mye de finner på mens er hjemme noen måneder, og sjelden de husker hva som er nytt selv. Jeg pleier alltid å spørre om det er noe nytt siden sist når jeg kommer fra perm, men "neeeeiii, trur ikke det" sier nok mer om hvor lenge "manns minne" er. For det er alltid masse nytt som en plutselig må forholde seg til, trøtt og fæl etter intens nattamming av en baby med separasjonsangst... Herlig tid - du verden som jeg gleder meg til mai! Stå opp ekstra tidlig for å rekke amming og pumpe en skvett til formiddagsmaten (for hos oss kommer man ikke fra midt på dagen. Man burde vel egentlig få en liten medalje, (av Gro Nylander kanskje), når man fortsetter å amme så mye mens man også jobber.

    ReplyDelete