Monday, February 6, 2012

En småbarnsmors skriveregler

Jeg har alltid hatt lyst til å skrive, men i mange år satt det ganske langt inne. Jeg har utallige svært lekre og akk så tomme notatbøker. Siden jeg ikke klarte å skrive, har jeg har lest bøker om det å skrive uten at det hjalp noe nevneverdig. I bøkene pleier det å være forholdsvis absolutte skriveregler, og det er så fryktelig vanskelig å skulle følge reglene til andre. Derfor tenkte jeg at jeg heller kunne lage mine egne regler.


1. Skriv
Hvis jeg ikke skriver, blir ingenting skrevet. 


2. Skriv fordi du vil, ikke fordi du må
Forventningspress er slitsomme greier og skriving skal være kos.


3. Legg det fra deg
Jeg har tross alt en unge jeg skal leke med og kose med og gi mat og musse på. I tillegg ser ting ofte annerledes ut etter litt modning.


4. Ring en venn
Det er nyttig å se det jeg har skrevet gjennom noen andres øyne, men det må være en venn som kan komme med konstruktiv kritikk (for eksempel Bøllepappa).


5. Er det så nøye?  
Gramatikk er fine greier, men om det er til hinder for skrivinga så må det rett ut vinduet, det er det vi har ordretting til. Og om det som er skrevet ikke er helt perfekt så går ikke jorda under. 

6. Noter ned 
Ha alltid med notatbok og noter ned ideer etter hvert som de dukker opp. Dette punktet er jeg skikkelig søppel på, med andre ord kan jeg bare bli bedre.

Er det noe jeg har glemt nå, og har du noen skriveregler?

(Neida, det her er ikke konstruert motiv i det hele tatt)
Sånn skal det gjøres, notatboka og pennen med overalt

11 comments:

  1. Gode skriveregler!
    Som smådyslektisk, hata eg alt som hadde med skriving å gjere gjennom heile skuletida. No er det bedre, fordi eg skriv når eg har lyst. Og berre korte innlegg;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og så veldig bra og morsomme innlegg du pleier å ha!

      Delete
  2. Veldig lure regler. Jeg tror det er veldig viktig for oss som skriver blogg at vi ikke føler oss presset. Da blir det ikke bra, ikke for min del i alle fall. Det må være kjekt. Og det kan ikke bli hvis man synes man må

    ReplyDelete
  3. Gode regler.
    I jobbsammenheng er jeg opptatt av grammatisk korrekthet, men i bloggen kan jeg skrive a-endinger, stave som uttalen, begynne en setning med "men" og slenge ut kommaer der jeg vil. Det er sjargongen der, herlig befriende.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt enig, på jobb er alt ganske så pinlig nøyaktig. Privat og på blågen lar jeg det bare stå til. "Men" setninger og "og" setninger kan være så flotte og passende på blåggen :)

      Delete
  4. Bra med sånne skriveregler!
    Jeg er veldig impulsiv når det gjelder skriving, så her er det ingen planlegging i det hele tatt...
    Det viktigste er at vi trives med å skrive, fin hobby :)

    ReplyDelete
  5. Kan egentlig bare signere alt Elisabeth sier!
    Veldig opptatt av å skrive grammatisk riktig, men i blogg-sammenheng gjør jeg bevisst mye feil, for å få riktig "greie".

    Det verste jeg ser er feil bruk av og/å-regelen... da grøsser jeg.
    (selv om jeg kan sikkert gjøre feil jeg også!)

    At du ikke skriver en barnebok?
    Du er jo så flink... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og/å tøys kan være slitsomt for hjernen, ja.

      Har lekt litt med tanken om å skrive barnebok, og det er vel kanskje det jeg driver og ruster meg opp til å skrive. Tenker at om jeg gjør det, gjør jeg det for min egen kos og for datra mi, og det er grunn god nok :)

      Delete
  6. Regel nr 7: Få deg diktafon! (Finnes vel som App eller innstilling på mobil?). Skrive er godt for sjela, så fortsett med det! Og drit i grammatikk, den blir dårlig flyt i språket når du hele tida skal tenke på om det er rett eller ei ;-) Og bruk dialekt, til tross for enkelte "sure" bloggere som ikkje orke å følge blogger med dialekt eller følge opp kommentarer skrevet på talespråket til folk..

    ReplyDelete
  7. Det viktigste (i mine øyne) er at ordene er mine.
    Ha en god skrivedag.

    ReplyDelete
  8. Hm.. nok et innlegg jeg har gått glipp av. Merkelig!

    Uansett, skriv som du lyster.

    ReplyDelete