Sunday, February 26, 2012

En søster til salgs

Søstra mi er egentlig veldig snill. Men da vi vokste opp var ho storesøster (ho er jo det fortsatt) og det innebærer visse ansvar. Som for eksempel å lære lillesøstra si om verden.


Da vi var unger, bodde vi i en by i Australia. Vi hadde en ganske stor bakgård (i mine øyne i allefall) der vi hadde masse dyr. Vi hadde en hund, en katt og kaniner i bur. Og vi hadde dverghøns i en stor innhegning og noen italienske høns som faren min fant i ei grøft og tok med seg hjem. De italienske hønsene hadde tendenser til å være utbryterkonger, og det hadde kaninene også. 


Kaninene gjorde som kaniner flest, de laga barn. Etter hvert hadde vi 13-14 kaniner baki der, og når de kom seg ut av buret var det bare å kaste seg etter dem. Uansett hvor rømningssikkert faren min gjorde burene, så klarte de alltid å finne en vei ut. Søstra mi og jeg blei etterhvert erfarne kaninfangere. En periode hadde vi en håv vi brukte. Den viste det seg å være hull i, så da slutta vi å bruke den.


Foto: Bølletante
Kermit sjekker opp en ekte italiensk høne
Like ved buret til dverghønsene hadde vi en stor vedhaug. Den hadde vi forbud mot å leke i fordi det kunne være giftige edderkopper der. En dag, ikke lenge etter at de italienske hønsene nylig hadde hatt seg en rømningsferd, sa søstra mi til meg at ho trudde ho hadde sett at en av dem hadde lagt egg i vedstabelen. Ho forklarte meg belærende at det var min jobb å finne egget. Jeg var veldig i tvil. Vi hadde jo ikke lov til å være der, men jeg blei overtalt til slutt. 


Jeg burde lukta lunta da ho var så spesifikk på hvor egget kunne være, men siden jeg bokstavelig talt er blåøyd, gikk jeg heller nølende bort til vedstabelen. Ikke der, sa storesøstra mi, lenger bort, lenger opp, der ja. Jeg ser ikke noen egg, sa jeg. Du må løfte litt på vedkubbene, sa ho. Jeg løfta på vedkubben, og der innefra kom den mest motbydelige stanken jeg noen gang hadde kjent, mer illeluktende enn jeg har kjent noen gang siden. Egget var pill råttent og hadde antagelig ligget der i oppimot et år. 


Fram til et par år siden trudde jeg at det var et uhell, at storesøstra mi var like overraska som meg (jeg sier jo at jeg er blåøyd). I et svakt øyeblikk innrømte ho at ho hadde funnet egget tidligere, og så lurte ho meg til å finne det når det hadde råtna ei stund til. 


En annen gang fikk ho meg til å spise pepper ved å overtale meg til å tru at det var sukker. 


One sister for sale!
One sister for sale!
One crying and spying young sister for sale!
I’m really not kidding,
So who’ll start the bidding?
Do I hear the dollar?
A nickel?
A penny?
Oh, isn’t there, isn’t there, isn’t there any 
One kid that will buy this old sister for sale, 
This crying and spying young sister for sale? 

Dikt av Sheldon Allan Silverstein 

18 comments:

  1. En storesøster kan være slu.
    Elsker diktet.
    Bare elsker det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, storesøstre skal man ikke kimse av.
      Diktet er fantastisk, ja. Har kunnet det siden jeg var bitteliten :)

      Delete
  2. he he, det her kjente jeg meg igjen i! Jeg har også lurt mi lillesøster; til å løfte på lokket til en boks med råtten fisk (hadde jo selvsagt skjønt at det var temmelig ille, siden boksen hadde stått bak huset en hel sommer!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dere storesøstre, altså. Æææææsj, råtten fesk!

      Delete
  3. Kult dikt.

    Storesøstre kan være noe herk.
    Jeg har to.
    Og så er jeg ei og.

    Men jeg var nok verst..
    huff..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg hadde nok å hanskes med med en storesøster, tør ikke tenke på jobben din lillesøster må ha hatt ;)

      Delete
  4. Det der er storesøstres jobb det.. :-D At dere som er småsøsken ikke tenker lenger enn nesen rekker kan umulig være vår feil.. :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tenke? Er det meninga også, nå?

      Delete
    2. Storesøsken tenker alltid.. på nye spik!! :-D

      Delete
    3. Ja, det gjør dere. Erfaringsmessig.

      Delete
  5. Artig! Så spennandes at du har budd i Australia - eg drøymer jo om å besøke landet ein gong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var fint å bo der, jeg syns mest det var rart å flytte til Norge, jeg da ;) Australia er et fantastisk land, en tur dit anbefales på det varmeste.

      Delete
  6. Herlig dikt!
    Jeg er lillesøster, og min storebror ville bytte meg bort med en schäferhund da jeg var baby... Han gråt når han skjønte damen med hunden bare tulla med han...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er sikker på at han angra seg når dere blei litt eldre og han så verdien av å ha ei lillesøster å kose seg med :)

      Delete
  7. He he :) Av og til (eller ganske ofte) er sånne søsken på billigsalg også ;)
    Klæm

    ReplyDelete
  8. Enda godt æ ikkje fikk den søstra æ ønska mæ!? Lite brukt storebror på 50 kan man kanskje også selge? Eller bytte i to stk, en på 20 og en på 30.., det hadde vært noe å tenke på..Kanskje man får noe lignende for kaillen også? Hi,Hi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. To unge brødre som kan ta i et tak er ikke å fornekte, eller enda bedre, to kjærester på 25 år er ikke så fryktelig dumt det heller (så lenge de er gode å lage middag).

      Delete