Thursday, February 2, 2012

Fremmedord 6

Dagens ord er malapropos


malapropos: dårlig anbrakt, ubeleilig, i utide; som ikke har sammenheng med den saken det er snakk om (Kilde: Store norske leksikon)


Bruk:
I kirka (for eksempel til presten under vielsen): Syns du ikke det var litt malapropos med flatulens på det nåværende tidspunkt?


I lunsjen (når noen prater om skikkelig kjedelige ting): Malapropos; spiller du Wordfeud?


I bursdagsselskap (når ungene er stappa full av sukker og spinnville): Barn, dette er svært malapropos oppførsel!




Foto: Bøllemamma
Bak enhver molo skjuler det seg et fjell





29 comments:

  1. Flott bilde! Himmelsk!
    Ha en flott fredag!

    ReplyDelete
  2. Et annet fremmedord: "Kransekake" - et altfor lite ord brukt, og ikke minst smakt.

    ReplyDelete
  3. Så artig at du drar frem et ord jeg aldri har hørt før :0) Nydelig himmelsk bilde :0)

    ReplyDelete
  4. aldri hørt..synes det er spennende med fremmedord!
    alltid gøy å si et ord andre ikke skjønner! (neida..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syns det er viktig å late som de burde skjønne alle de morsomme fremmedordene... Takk, det var veldig kulant av deg... Vet du ikke hva kulant betyr??? Hrmf.

      Delete
  5. Men det er ikke malapropos å kalle dette bildet vakkert.
    Ha en fin kveld.

    ReplyDelete
  6. Så kjempefint og vakkert himmelsk bilde! Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld!:)

    ReplyDelete
  7. Artig å lese om fremmedord, og kanskje ta de i bruk av og til?;)
    Himmelsk bilde!

    ReplyDelete
  8. Hvor tar du det fra??? Lærer noe nytt til stadighet jeg, men dette er nok ikke et ord jeg bil bruke med en gang ;)
    KLæm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fremmedordboka er skikkelig inspirerende syns jeg! Har store planer om å bruke malapropos, men er usikker på om jeg får det til. Kanskje det burde bli en oppsummering etterhvert; har jeg klart å innføre fremmedordene i hverdagsspråket mitt.

      Delete
  9. Detta var en himmelskt vacker bild!
    Ha de gott!

    ReplyDelete
  10. Flot billede.. Her i Danmark skjuler der sig ingen fjelde.. :-) kun et par småbakker.

    ReplyDelete
  11. Jeg bruker malapropos ganske ofte jeg, hodet mitt assosierer vilt, så plutselig ramler det ut en historie som ikke akkurat er et apropos til det det blir snakket om, men snarere et malapropos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akkurat sånn har jeg det og. Spesielt om folk prater om ting jeg ikke klarer å engasjere meg i. Da kan jeg finne på å vente på en pause (kanskje når de trekker pusten) og så hive meg utpå et helt annet tema, malapropos.

      Delete
  12. Takk, dette skal eg plukka rett opp og bruka i daglegtalen frå i morgon av;) Stilig bilete!

    ReplyDelete
  13. Det er et vidunderligt billede ^¿^

    ReplyDelete
  14. Herlig bilde! Og artig med fremmedordene. :)

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Bildet er magisk, jeg hører nesten noen munker som nynner :)


    Bare en annen ting: Er alt som det skal med bredden på bloggen din? For headeren din stikker så langt ut, at når jeg zoomer ned, ender jeg på 57% før jeg ser hele bredden på den.

    ReplyDelete
  17. Beautiful view.

    Regards and best wishes

    ReplyDelete
  18. This is an amazing capture. . .leaving much to the imagination. Lovely colors too.

    ReplyDelete
  19. kjempe fint bilde fjel på fjell så lankt øyet rekker ,flotte farger
    Ønsker deg en fin og morsom helg :=)

    ReplyDelete
  20. Flott bilde,
    og artig ord - aldri hørt det før!
    Tenker ungene hadde sett rart på meg om det ble brukt slik du foreslår...hehe :)

    ReplyDelete
  21. Knis, du og de ordene dine. :-) Likte den velformulerte presten.

    ReplyDelete