Monday, February 20, 2012

Valsen går

Da vi gifta oss var jeg ganske ung, og Bøllepappa var forholdsvis ung. Vi gifta oss på ei strand i havgapet langt mot nord. Jeg hadde på meg bunaden jeg fikk til konfirmasjonen min og var kjempeglad for det, fordi det var ganske kaldt til tross for at det var tidlig i august. 


Som de fleste andre som gifter seg, gjorde også vi en del bryllupsforberedelser. Jeg klipte håret mitt pinnkort og vi fikk sydd en slags folkedrakt til Bøllepappa. Og så var det bryllupvalsen, da. Bøllepappa og jeg var ganske så skeptiske, men vi var villige til å prøve å lære oss da faren min meldte seg frivillig som danselærer. Det viste seg at 1-2-3 ikke var så lett som han skulle ha det til, og at Bøllepappa og jeg passer bedre til sånn saktedansing som egentlig bare er en lang klem.


Den store dagen kom og vi blei via av en trivelig prest. Akkurat under vielsen tok sola et tur fram fra skyene, vinden suste forbi og vi hadde en aldri så liten tåre i øyekroken. Deilig mat blei fortært, fatet med øl blei påbegynt og alle var klare for bryllupvals. Musikken kom på omtrent samtidig som Bøllepappa og jeg sneik oss ut av teltet og ned på stranda. Det endte med at mora og faren min holdt en strålende valsoppvisning for alle. De hadde bare vært skilt i 16 år.


Foto: Min eminente søster
Bøllepappa og jeg i midnattsol

27 comments:

  1. Hehe, en av de bedre beskrivelser av bryllup og brudevalsen jeg har sett. Det der har jeg ikke noe greie på, men jeg kan å danse vals i alle fall jeg da. :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan fortsatt ikke danse vals, men en vakker dag skjer det kanskje?

      Delete
  2. For en hyggelig fortelling - og bildet var jo skikkelig flott. Liker mye bedre et slikt foto enn mange oppstilte tatt hos fotograf :-)
    Finfin uke til deg :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Søstra mi som fotograf midt på natta passa oss perfekt :)

      Delete
  3. He he :) Hærlig fortelling :)
    Handyman er INGEN danseløve, så vi fant ut at vi skulle gå (trø) litt rundt i ring og siden kaste oss ut i kyssinga/klininga i stedet - for i teorien ville da folk se mer på det enn dansinga......
    Hvor vellykket det var kan vel diskuteres ;)
    Klæm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hørtes ut som en god ide, det kunne jo funka med litt flaks :)

      Delete
  4. Nyyydelig innlegg!
    og så fine dere var!!

    Så romantisk..sukk.

    ReplyDelete
  5. :)

    Høres flott ut å feire på en strand!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en kjempefin opplevelse, til tross for at det ikke var noen do der... ;)

      Delete
  6. Kyssebilde!! Ikkje verst ;o)Fint va det no uansett. Ser du har laga dæ ny heading, e det resultat av "å gjøre noe man ikke kan: tegning?". Minner meg om de gamle Ole Brumm tegningene som va i førsteutgaven av bøkern, der ser vi nemlig skyggen av Sprett, han er ikkje helt med før etter en stund. No e første dagen i uka gått, bare 4 igjen så e det helg! Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heilt klart et resultat av trening på teng e ikkje kan.
      Har ikkje lest den opprinnelige Ole Brumm, men det skjer nok etter kvert kan e tenk me ;)

      Delete
  7. ååå, sukk så romantisk! Telt, øl, bunad, strand, dans... Stemningsfullt! Hvor lenge siden er dette da?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var ganske romantisk :) Begynner å bli ei stund siden. Hver gang vi snakker om når vi gifta oss og teller årene blir vi litt overraska. Vi gifta oss på slutten av forrige århundre :)

      Delete
    2. Det er da ikke sååå lenge siden! Da giftet jeg meg og :-)

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Ikke såå lenge siden, nei, vi er fortsatt svæææært unge, ikke sant ;)

      Delete
  8. fint. :) hørtes rimelig idyllisk ut, på en veldig norsk måte, hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var ganske idyllisk, og et veldig trivelig bryllup. Vi fikk satt opp strømuttak i en stolpe rett ved teltet og betalte 73 kroner for strømmen vi brukte. Teltet lånte vi gratis av kommunen. Maten blei grilla der og da. Var bare supert :)

      Delete
  9. nydelig skrevet, nydelig opplevet... nå må du skjerpe deg for du fikk meg til å grine...
    ønsker dere å forsette å danse sånn. som en lang klem...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gode klemmer er noe av det deiligste som fins :)

      Delete
  10. Koseleg historie, og romantisk bilde!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Søstra mi er en kjempeflink fotograf, og vi var veldig fornøyd.

      Delete
  11. Åhhhhhh, suuuuuperromantisk!! Og nornorskete. I like!! Men hey, har du fått ny header?! Den var kul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nesten så nordnorskt som det går an å bli, det skjedde nemlig veldig langt mot nord :)

      Headeren dukka plutselig opp i helga, driver og prøver meg på tegning.

      Delete
  12. Replies
    1. Ja, det var faktisk helt fantastisk. :)

      Delete