Tuesday, March 20, 2012

Høyre? Venstre? Hvor?

Jeg har problemer med å skille mellom høyre og venstre (går helt klart under kategorien "ting jeg ikke kan"). Det er litt som en slags dysleksi, og det blir ikke bedre med åra. Nå blir det heller ikke verre, og det hjelper litt på. 


Det som kanskje er mest snodig med denne retningsuforståeligheten er at jeg syns det er lettere å forstå hvilken vei som er venstre enn hvilken vei som er høyre. Derfor er det ikke uhørt at om folk spør meg hvor noe er, har jeg en tendens til å si "til venstre" før jeg får tenkt meg om. Av og til er det helt feil, fordi jeg skulle sagt høyre. (Henger du fortsatt med, for jeg er litt usikker på om jeg gjør det.)


Min venstre arm

Jeg finner forresten veldig bra fram med kart så lenge jeg tenker på at nå skal vi den veien, og så den. Det funker så lenge jeg ikke blander inn de svært diffuse høyre og venstre greiene. Det samme med høyreregelen når jeg kjører; jeg stopper for de som kommer fra den sida (det andre kaller høyre).


Nå har jeg gips på venstrearmen, så for tida knaster jeg sakte i vei på tastaturet med den høyrehanda mi (som blir litt sliten av å skulle ordne alle brasene på egen hånd, bokstavelig talt). Jeg har tenkt med meg sjøl at nå, NÅ må det være mulig for meg å skille bedre mellom høyre og venstre. Men det er det ikke. 


Er det bare meg som er retningsforvirra?

22 comments:

  1. Jeg veit forskjell på høyre og venstre, men ikke spør meg om vindretninger... om det blåser sørvest eller nordvest eller nordavind fra alle kanter. Der er jeg håpløs. Jeg har lært meg hva som er øst her jeg bor, for i østen stiger solen opp står det så flott i sangen. Og den kommer opp like ved soverommet ;) Jeg kjenner forresten ei dame som har samme "diagnosen" som deg. God bedring til arm :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Himmelretningene syns jeg går litt greiere, men det er heller ikke superenkelt, nei.

      Delete
  2. Akkurat som meg. Det er liksom ingen automatikk i kva som er kva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen i det hele tatt. Syns det er rart at folk skjønner seg på det.

      Delete
  3. Ikke problemer med venstre eller høyre (bare i politikken).
    Men kan rote meg godt bort for det :-)
    God bedring :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Herlighet, når det kommer så langt som til politikken har jeg falt av lasset for lengst.

      Delete
  4. Vet forskjell på høyre og venstre - men å lære seg hva som er hva av styrbord og babord, se det er en helt annen sak ;)

    Klæm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vet hva styrbord og babord er, men det er kanskje enda mer forvirrende enn høyre og venstre.

      Delete
  5. nei nei ikke bare deg! ; )
    god bedring : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanskje vi må danne en eksklusiv klubb? ;)

      Delete
  6. Jeg har heldigvis en fø-flekk på (søren nå måtte jeg tenke) min VENSTRE håndbak.. Hadde ikke klart meg uten den.

    ReplyDelete
  7. Med sykt god koordinering og retningssans kan æ desverre ikkje hjelpe dæ..Vet ikkje helt korsen det føles å være litt "lost"..Rot dæ no ikkje bort i storbyen ;o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skal gjøre mitt aller beste for å hold me på rett spor.

      Delete
  8. min generelle retning er høyre! Så noe noen sier "til venstre! / høyre!" ser jeg alltid mot høyre. Jeg tror dette hadde vært mye lettere om ikke kroppen hadde vært så speilsymmetrisk. Om vi hadde hatt en flems stikkende ut på høyre siden og en raff hengende fra venstre. Da kunne man bare sagt "mot raff! / flemsvis!" og det ville ikke vært verre enn opp og ned. Og man hadde sluppet dette "Høyre! Andre Høyre!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raff og flemsvis høres ut som en perfekt løsning :)

      Delete
  9. Må ALLTID Tenke meg om når det gjelder høyre og venstre. Hvilken hånd skriver jeg med, jo høyre. Aha..osv. Må ha slike regler..
    Himmelretninger kan jeg heller ikke. Og det er ikke så mange år siden at jeg kalte alt nord for Trondheim for Nordland..

    Mye jeg ikke kan i grunnen. Sukk. Tror vi stopper der ja.

    Stakkar deg med hånda, håper du ikke er skeivhendt??
    TRØSTEKLEM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikkje keivhendt heldigvis. Jeg må alltid finne ut hva som er venstre først siden det er den jeg vet ca hvor er. Da sier logikken meg at det er den andre handa som er høyre. Tar litt tid, ja.

      Delete
  10. Har en svært intelligent og kunnskapsrik venninne hvis eneste kunnskapsmangel er dette med høyre/ventre. Gud hu streva under time på kjøreskolen. Brukte for lang tid på å tenke ut hva kjørelærer'n mente når han sa "Ta neste til venstre". Hun løste det ved å skrive VENSTRE og HØYRE på hendene, he he. Jeg ser av kommentarene at det er overraskende mange med samme utfordring. Pussig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trur det er bra mange som plages, ja. Da jeg kjørte opp ga kjørelæreren min opp og begynte å peke hvilken vei jeg skulle kjøre. Det hjalp ;)

      Delete