Saturday, March 3, 2012

Månen og jeg

Månen og jeg 
ser på hverandre. 
Vi har snakket lenge og vel.

Vi har snakket om det som var 
og om det som skal komme. 
Vi har snakket om hvor vi har vært 
og om hvor vi skal. 

Vi har sett på hverandre. 
Studert hverandre. 
Prøvd å forstå hvordan det ville vært
for et menneske å være Månen,
og hvordan det ville vært
for Månen å være et menneske.

Månen ser på meg
og jeg ser på Månen.
Vi lurer begge på
om vi noen gang får snakket ferdig.


Tegning: Bøllemamma bilde tilrettelagt av Bøllepappa
Drawing: Bøllemamma, photo prepared by Bøllepappa
Hallo månen!
Hello moon!




The Moon and I
look at each other.
We have talked for a long time.


We talked of what was
and of what is yet to come.
We talked of where we have been
and of where we are going.


We have looked at each other.
Studied each other.
Tried to understand what it would be like
for a human to be the Moon,
and what it would be like
for the Moon to be a human.


The Moon looks at me
and I look at the Moon.
We are both wondering
if we can ever run out of things to talk of.




    

17 comments:

  1. Det var en veldig søt tekst:-) Så barnlig! Men en litt sinna måne?;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så spennende at du syns den var barnlig, hadde ikke tenkt på det sånn men er enig når du sier det. Når det gjelder tegninga, så driver jeg og øver meg på tegning under mottoet øvelse gjør lærling.

      Delete
  2. Jeg tror man aldri blir ferdig. :-)

    Ha en fin kveld.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, ikke i det hele tatt. Kanskje når jeg er ferdig å måkke og vi har basa i snøen alle fire (WB, Trollmora, du og jeg), så tar vi en liten trall til månen?

      Delete
  3. Forhåpentligvis blir månen der oppe noen år til, slik at du får avsluttet diskusjonene dine ;)

    Men har du tenkt over: Månens innvirkning på sildas seksualliv???
    Det er absolutt en sak du kunne ta opp......

    Klæm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har ikke tenkt over det, men når du sier det; det er tross alt et viktig tema som jeg er helt sikker på at noen har skrevet en masteroppgave om. Bør undersøkes så snart som overhodet mulig!

      Klem bækk ætt ju!

      Delete
  4. Sint måne?

    Digger strekene dine!
    Og fine samtaler du har med månen..
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stakkars månen skulle egentlig ikke være sint, da, fnis.

      Viktig å ha noen man kan ta de såkalte gode samtalene med ;)

      Delete
  5. beautiful...I talk to the trees, they are also very good listeners:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I agree, trees are truly wonderful to have a little chat with :)

      Delete
  6. Jeg digger diktet ditt! Og håper ikke dere får snakket ferdig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, jeg trur ikke vi noen gang gjør det :)

      Delete
  7. Jeg skulle sitte å lese foran peisen i dag. Det gjør jeg. Og det er god lessing. Og godt å se tegningen din.
    Jeg drømmer nå. Om Månen samtaler... så mye å si ....


    ( jeg kan ikke hjelpe å tvitte om dette...)

    god søndag til deg : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk, Demie! Det er det som er så fint med månen, kan skravle i vei på og av i all evighet :)

      Delete