Sunday, March 25, 2012

...sa kua - ...said the cow

Da jeg skulle føde, hadde jeg forberedt meg godt. Jeg var så sikker på at jeg kom til å bli en sint ildsprutende drage som pepret ukvemsord i hytt og gevær. Da dagen omsider kom, langt og lenger enn langt over termin, ble ting ganske annerledes enn det jeg trudde. 


I begynnelsen var jeg så flink. Ria kom, og jeg brukte pustingen jeg hadde lært på yogaen til den var over. Hva i all verden skal jeg med smertestillende, tenkte jeg, det her går jo fint. 


Så kom ei rie til, og ei til, og så kom de tett i tett, som perler på en snor. Yogapusten forsvant som dugg for sola og blei erstatta med "MØØØØØØØØØØ". Jeg tilbragte fødselen med å raute og raute, og så rauta jeg litt til. 


Så var ho bare der, den nydelige jenta vår, og tida sto stille.


Når mannen min leser bøker om dyra på bondegården for dattera vår sier han alltid:
"Kua sier MØØØØØ, akkurat som ho mamma."


********************************



When I went into labor, I was prepared. I was so sure that I would become a fire-breathing dragon that shouted terrible things to whoever came near me. When the day finally came, and I was so overdue it was possible to be, things worked out in rather different way.


To begin with, I was so good. When the contraction came, I used the breathing-technique I learned in yoga-class until it was over. Why would I need any painkillers, I thought, this is turning out great. 


Then I had another contraction, and another, and another, and then they came so quickly, one on top of the other. My yoga-breathing melted away, never to be heard again, and was replaced with: "MOOOOOOOOOOOOOOO". I gave birth whilst lowing and lowing, and then I lowed some more. 


And then, there she was, our beautiful girl, and time stood still. 


When my husband reads books about the animals on the farm, he always tells her:
"The cow says MOOOOO, just like Mom."



12 comments:

  1. Ha, ha! Rauting fungerte godt for meg også!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utrulig hva som kan dukke opp med litt rauting ;)

      Delete
  2. haha - herlig!!! Rart med de dyreinstinkta... de dukker opp når man minst aner det ;)

    ReplyDelete
  3. mø altså??
    er det en nordnorsk greie?
    :)

    Skrek jeg også for å si det slik (ikke med førstemann da, ikke et pip!)
    Men tror ikke det lignet noen dyrelyd? Var vel heller et mer sånn hjelp-jeg-blir-flådd-levende-hyl.

    ReplyDelete
  4. Hehe, herlig. :-)

    Jeg priser meg IGJEN lykkelig over at de til slutt snitta meg.

    ReplyDelete
  5. Og der har vi ENDA en grunn til at menn ikkje skal være med på fødselen..det blir brukt mot deg!!!(Ikkje at æ e for å hive dem ut, men man vet aldri ka dem finn på i ettertid...)

    ReplyDelete
  6. nydelig! morsomt! ... og sant for de fleste av oss ( kvinner som har født ) tror jeg ; D

    ReplyDelete
  7. Oi, MØ, altså?

    :)

    Jeg ...brølte nok, ja..
    Hørtes nok også ut som et dyr.

    ReplyDelete
  8. Ga lyd, men det gikk fort, så det ble ingen dyreimitasjoner, tror jeg.
    Men hadde sagt mmmøøøøøø om det hadde drøyd, tror jeg.
    Ha en flott kveld og takk for morsom historie.

    ReplyDelete
  9. awww lol! thank you for sharing this story with FWF!!! How adorable!

    ReplyDelete