Friday, May 25, 2012

Spørsmål:

Spørsmål: Hvorfor sier folk "Spørsmål:" før de stiller et spørsmål?


Er det fordi 
a) De vil ha personen de spør sin fulle oppmerksomhet?
b) De prøver å forberede den de spør psykisk på at nå - NÅ kommer det et spørsmål, gjør deg klar! ?
c) De sjøl lurer på om de egentlig stiller et spørsmål?
d) De har mangelvare på stemmebåndet og er ute av stand til å svinge tonen opp på slutten av setningen slik at det er lett å forstå at de faktisk stiller et spørsmål? (Tips: Bruk spørreord, det kan hjelpe.)


Til slutt
Spørsmål: Hvor ofte gjør jeg egentlig det her sjøl?


Jeg bare lurer. 

10 comments:

  1. Spørsmål! Kan dette være et lokalt fenomen? Ikke spes utbredt rundt meg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm, kanskje det? Kanskje det er et ekstremt lokalt fenomen som har oppstått her i huset? Kanskje vi er mer forvirra enn tidligere antatt?

      Delete
  2. Hehe, jeg tror det er en motegreie.. Hører det sjelden her.
    Og jeg sier det i alle fall ikke. :-D
    Knis.
    Spørsmål: er det ikke en litt rar ting å gjøre? Jeg bare lurer. ;-)

    Ha en flott resten-av-pinsen-pinse

    ReplyDelete
  3. Spørsmål: koffør spør du om det? Det e også et spørsmål, men ka med svar? Og koffør iallverden e det no blitt IN at folk skriv svar på egen blogg istedenfor å svare på spørrerens blogg? Æ bare spør...Ny form for chat? Enn hvis det ikkje var et spørsmål? Æ trur forresten at det må være et lokalt uttrykk lenger nord det der uttrykket ditt, iallfall noen kilometer...;o)Her sør e det STORM!!!

    ReplyDelete
  4. har faktisk ikke hørt det her, så det kan være noe lokalt? Vanligvis fanger radio opp sånne ting ganske raskt, men har ikke hørt det der heller ennå. Det kommer nok, bare folk blir ferdige med: "jeg tenker..." ;)

    ReplyDelete
  5. Ikke moderne her heller.. Jeg hadde garantert sett forundra og forvirra ut hvis noen hadde begynt med et sånt ord i en setning til meg!
    Fortsatt god pinse ☼

    ReplyDelete
  6. Jeg tror det er et resultat av at folks talespråk emulerer skriftspråk. Brukerne av talemåten har kanskje lest mye Marie Claire? De har en tendens til å formulere alle intervju som heller udynamiske "SPØRSMÅL:" med dertil hørende svar. Eventuelt har de deltatt i mange "spør en politiker" live nettmøter. Eller lest mange quizbøker. Min beste guess iallfall! Godt spørsmål!

    ReplyDelete
  7. Heller ikke hørt at folk sier det noe spesielt mye..
    :)

    ReplyDelete
  8. Nei... det vet ikke jeg. Kanskje alle de sammen...

    Jeg bruker det i allefall ikke. Sikkert fordi :
    a) dette språket er fortsatt ikke min morsmål ;p
    b) jeg spør egentlig veldig sjelden folk om ting...

    Koselig å "se" deg igjen : )

    ReplyDelete
  9. Hvorfor spør du?
    Velkommen online.
    Mormorklem

    ReplyDelete