Friday, June 29, 2012

En konstant fristelse fra kjøkkenbenken

Allerede på vei til kantina aner jeg uråd. Jeg ser at venninna mi har med seg den store matboksen sin, og jeg vet hva som kommer men utsetter i det lengste å forholde meg til det. I handa har jeg en matpakke som består av brødskiver med pålegg som jeg har laga egenhendig, og jeg tviholder på tanken om hvor gode brødskivene kommer til å være. Vel framme i kantina setter jeg meg og finner fram brødskivene mine. Det er om å gjøre å få opp farta og spise med det samme. Snart kommer ho med den store matboksen, etter å ha varma utvalgte deler av maten sin i mikroen. Ho setter seg ned, mens luktene snirkler seg bort til meg, og jeg må bare gi opp.  Matpakka mi er god nok, den, men maten venninna mi har med seg er det reineste vidunderet av ei matpakke.


"Ka du har der?" spør jeg, eller noen andre, eller eventuelt alle sammen samtidig (mens vi skuler ned på vår egen middelmådige matpakke).
"Nei, det e berre nån middagsresta" kan ho finne på å si. Eller:
"Det e berre nokka æ laga i morrest i ei fart."
Ho kan ha for eksempel en liten salat med xx type pasta, litt aioli, linseettellerannet med kikkerter (jeg vet det heter kikerter, men kikkerter høres så mye kulere ut), kyllingmednoesomehøresindiskut, og sånn fortsetter det. 


Jeg har for lengst fått glassaktig og svært sultent blikk og er ute av stand til å få med meg forklaringa når det neste kommer:
"Korssen har du laga det?" er det unektelig alltid noen som spør.
Venninna mi forklarer, og legger alltid til at "det e ikkje så vanskelig, altså", når vi ser søkkimponerte ut. 


Nå har ho laga seg en egen matblogg, Fra kjøkkenbenken, der ho forklarer hvordan ho lager maten sin, og jeg kan lese det i ro og mak, langt borte fra de deiligduftende matpakkene hennes. Av de til dags dato 16 oppskriftene ho har lagt ut, har jeg laga i alt 4 av dem, med planer om å lage mange fler. Rabarbratosken er jeg ganske sikker på dukker opp i løpet av helga, og jeg kjenner jeg gleder meg. Den kalde mangosuppa har jeg laga flere ganger, mest fordi jeg ikke klarte å la vær. Sommerpastaen var nydelig, kjapp og enkel, og i dag laga jeg sopprisotto med bacon og aspargesbønner til stor glede for både voksne og barn. En av oppskriftene som jeg har store forventninger til er lammekoteletter med ripssjy, den ser bare herlig ut.


I det siste har ho lagt ut flere oppskrifter på is, og nå i helga deltar ho i en utfordring på Matbloggsentralen med to av isoppskriftene (nr 41 og 64 er hennes) der alle kan stemme på sin favorittoppskrift og vinneren kåres på søndag. Jeg krysser fingre og tær.


Nå er det slutt på de kjedelige brødskivene på jobb for min del, nå er det bare linseettellerannet med bacon for min del. Og om noen vil ha oppskrifta, sender jeg dem bare til: 



Rester av sopprisottoen som blei spist mens jeg skrev innlegget :)




9 comments:

  1. you go!
    du skulle sett mine matbokser på jobb du.. de eksisterer ikke! tørt knekkebrød som ligger på jobb.. øhh..

    ReplyDelete
  2. Slik du skriver frister det veldig, altså, særlig mangosuppa!

    Hva er det med sånne matdamer som får alt til å virke så enkelt?

    ReplyDelete
  3. Tusen takk, det var da et hyggelig skussmål!

    ... og det er ikke så vanskelig, altså - helt sant!

    ReplyDelete
  4. Må dit.
    Takk skal du ha.
    Mormor på muren

    ReplyDelete
  5. Ha ha, jeg har alltid to skiver med brunost med på jobb. Blir imponert av de som slenger sammen noe "lettvint". Takk for tips:)

    ReplyDelete
  6. Kommer du snart tilbake????????????
    Mormor

    ReplyDelete
  7. Så deilig mat. Nå som jeg har tid, skal jeg prøve å bli flink med lunsjmaten! :s

    ReplyDelete