Thursday, August 16, 2012

Et lite pust

Harerug (Bistorta vivipara)
Denne uka begynte Lillebølla i barnehage, og det var som om en sjokkbølge gikk gjennom hele familien. Fra å ha hatt fullt fokus på tilknytning, og alltid mamma eller pappa til stede, skulle snuppa nå overlates til snille, men fremmede barnehagedamer. 

På mandag hadde vi første møte med barnehagen. Da vi var ferdige surra det i hodet på oss alle tre av inntrykk, tanker og følelser. Så vi pakka sekken og dro på det som viste seg å bli årets fineste tur på en av årets fineste dager så langt. Det var en sånn tur som varmer tankene midt på vinteren, når det er mørkt og kaldt, og det er holkeføre med vann på. 

Vi fant kantarell på en av de faste plassene våre. Vi plukka yngleknopper på harerug, vi plukka mjødurtblomster som skal bli saft, og mjødurtblader som skal bli te. Lillebølla lærte seg forskjellen på modne og umodne molter, og fikk i seg så mange molter ho bare kunne. Og da vi blei sultne, satte vi oss ned på en stor tue midt i ei myr og spiste pølser og hamburgerbrød og drakk hjemmelaga bringebærsaft, mens myggen prøvde å spise på oss og vi overså dem. 


Hamburgerbrød med ketsjup og sennep er mye bedre enn pølse, det visste du kanskje ikke?

13 comments:

  1. Så kjekt å lese! Alt du lager! Skulle gjerne vært med deg på en slik tur. For det første hørtes det utrolig koselig ut, og for det andre skulle jeg gjerne lært mer av nyttevekster som finnes rundt oss! Nå må du forresten snart sende meg adressen din så jeg får sendt avgårde det du vet :-) Lykke til med barnehageinnkjøring!

    ReplyDelete
  2. Mente "lært OM nyttevekster..." :-)

    ReplyDelete
  3. En vakker dag går vi på tur Kissamelissa :) Jeg har nettopp kjøpt (enda) en ny bok om nyttevekster som jeg skal nilese i vinter. Syns sånt er så artig og spennende :) Skal ordne adressen min, gleder meg til granskuddsirup.

    ReplyDelete
  4. Endelig. Så var du her igjen.
    Det er merkelig når barn på sitt vis "forsvinner" ut i verden. Men det skulle ikke forundre meg om det går riktig så godt.
    Kan jeg slippe ketchupen?????
    Ha en fin fredag.
    Mormorklem

    ReplyDelete
  5. Juhuu! Her var det blogginnlegg! :)
    Nye rutiner for mange i desse tider. Jenta her er blitt ungdomskuleelev, og 16 åringen skal på vidaregåande. Det er akkurat like rart som det var då dei starta i barnehagen.
    Lykke til med barnehagestart!

    ReplyDelete
  6. Så koselig du dukket opp igjen, og for et trivelig innlegg! :-)
    Lykke til med barnehageinnkjøringa, jeg er sikker på at det går helt fint. :-)

    ReplyDelete
  7. Vet du, æ har brukt Harerug i brød..Smake godt ;o)

    ReplyDelete
  8. En stor overgang når de små begynner i barnehage!

    Det går nok bra.
    ;)

    ReplyDelete
  9. Harerug er nam-nam, særlig på fjelltur. ;) Jeg lagde urtekosmetikk en gang i tiden, ble utrolig flotte produkter. Nå har jeg ikke prioritert det de senere årene, men det hender jeg fortsatt plukker nyttevekster ute i moder natur.

    Artig å lese om turen deres.
    Klem fra Lill-Karin

    ReplyDelete
  10. Hamburgerbrød med ketsjup er fantastisk syns lillegull her hjemme også :)

    Legge meg til som følger hos deg her :)

    Klem fra Fru Haugen Klingen

    ReplyDelete
  11. Hahaha, jeg leste dette da jeg akkurat hadde skrevet mitt innlegg. Eneste forskjellen er at jeg ikke har introdusert ketchup ennå.. ahem. Hvordan går det nå?

    ReplyDelete
  12. Skjønner deg godt. Er jammen meg tøft med barnehagestart for både små og store. Har selv et lite gull på 1 år som nettopp har startet i barnehage. Må si jeg ikke var helt forberedt, til tross for at storebror har vært gjennom det samme.

    HÅper det går bra.

    Koselig blogg du har her forresten. Glad jeg dumpet innom. KOmmer garantert tilbake :)

    God helg til deg!

    klem
    Vigdis

    ReplyDelete
  13. Håper det går bra i barnehagen! Jeg synes det er tøft til å begynne med, men etterhvert går det greit:) Her i huset har vi flere som liker pølsebrød med ketsjup uten pølse.

    ReplyDelete