Sunday, September 9, 2012

Gal etter mjødurt

Soppkurven full av mjødurt (Filipendula ulmaria)


Jeg har tenkt på i flere år at jeg skulle ha laget mjødurtsaft. Jeg har hørt om det hist her, og et par ganger har jeg fått tak i mjødurtgele, men ingen mjødurtsaft i sikte. Mjødurt tilhører rosefamilien og den lukter nydelig. Den ble brukt til å sette smak på mjøden i riktig gamle dager, og det var i mjødurt aspirin ble oppdaget første gang. 

Nå er høsten på vei, og forkjølelsessesongen har begynt, så i det siste har vi drukket en del mjødurtsaft. Den er myk og mild på smak, og smaker godt når halsen er sår. Her i Tromsø er mjødurten straks avblomstret, men i litt kalde lommer og lenger nord skal det fortsatt være mulig å finne den. I dag var vi ute på skogstur. Vi fant ikke så mye sopp, men vi fant en god del mjødurt, så nå er vinteren berget ;) Oppskriften har jeg snekret sammen løselig basert på denne oppskriften, men med litt egne meninger og preferanser.


Mjødurtsaft

ca. 250 g mjødurtblomster
1,5 l vann
Skallet av en sitron i strimler
700 g sukker

Ta bort det meste av bladene på stilkene. Skyll om nødvendig slik at det ikke er insekter på. Ha i en passelig stor kumme sammen med sitronskallet. 
Kok opp vannet og slå over blomstene og sitronskallet. Rør rundt. La stå over natta i kjøleskapet.

Sil gjennom klede, ha i kjele med 700 g sukker og kok rolig opp.
La det koke i ca. 30 min.
Ha i steriliserte glass eller flasker.

8 comments:

  1. Jeg har aldri hørt om det ( skal klage til min Nordmann!)
    Godt å ha noe som kan hjelpe mot forkjølelse for har går det som det suser - etter barna er det nå min tur :(
    (må innrømme at i dag føle meg litt bedre da)

    ha en fin uke !

    ReplyDelete
  2. Dette har ikke jeg hørt om heller...men hørtes utrolig spennende ut!

    Ha en flott mandag :)

    Klem fra Fru Haugen Klingen

    ReplyDelete
  3. Her er den avblomstret, men så får vi se til neste år :-)
    Takk for oppskriften
    Den får du en mormorklem for :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sender klem rett tilbake :) Og ikke minst, god helg!

      Delete
  4. Jeg har bare brukt den til te, søtten at jeg ikke tenkte på at den kunne brukes til saft da. Nuvel, det får bli til neste år.
    Har du forsøkt å bytte ut litt av sukkeret med honning? Kan det fungere mon tro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har lekt med tanken om å lage saft både med stevia og honning, men jeg trur det må fryses da og jeg har ikke frysekapasitet. Sukkeret har en konserveringseffekt som er praktisk når safta oppbevares i glass.

      Forresten så har jeg også tørka mjødurt, har ikke drukket te av det men det kommer utover høsten og vinteren kan jeg tenke meg ;)

      Nylig oppdaga jeg at det også går an å lage saft av geitramsblomster, men de er avblomstra her, så det er planen for neste år.

      Delete
  5. Jeg har lest endel om mjødurt etter at jeg flyttet inn her i blogglandia.. men jeg har ennå ikke plukket en eneste en til saft. Som jeg skulle gjøre denne sesongen. Minn meg på det neste sesong! :-)

    Bær har jeg kastet meg over da... og i morgen har turen kommet til rognebær. Det har jeg aldri prøvd lage noe av før, så kan bli et spennende prosjekt. Tenker gele og tørking.

    Ha en fortsatt fin helg

    ReplyDelete